فلسفه مربیگری را می توان چراغ راه یک مربی به شمار آورد چراغی که در پیچش ها و سختی های کار مربیگری به او کمک می کند اما این فلسفه مربیگری چگونه تدوین می شود و چگونه به وجود می آید؟ فلسفه مربیگری از چه چیزهایی تشکیل شده است و برای چه چیزهایی به کاربرده می شود؟ در این مقاله به این سئوالات پاسخ می دهیم
فلسفه مربیگری
در گذشته از کلمه فلسفه خوشم نمی آمد خود را فردی عملگرا میدانستم و به نظر میرسید فلسفه چیزی غیرعملی است با این وجود آموختم هیچ چیز عملی تر و کاربردی تر از فلسفه ای کاملاً پرورانده شده درباره زندگی و درباره مربیگری وجود ندارد این فلسفه من است که هر روزم من را هدایت می کند و به من کمک می کند تا رویدادهای زندگی ام را تفسیر کنم و به زندگی ام جهت می دهد.
به اعتقاد من فلسفه یعنی پیروی از خود و به ما کمک میکند تا به پرسشهای اساسی چیستی چرایی و چگونگی پاسخ دهیم این فلسفههای ماست که تعیین میکند چگونه به اشیا و تجربیاتمان در زندگی بنگریم مردم را چگونه ببینیم و روابط خودمان را با آنها چگونه تنظیم کنیم همچنین فلسفه ماست که با خلق ارزشها به ما کمک میکند چگونه همه آنها را حفظ کنیم فیلسوفی به نام اپیکتیموس گفته است : فلسفه با آگاهی از شرایط فکری و ذهنی خویشتن آغاز میشود.
آیا وضعیت ذهنی و فکری خود را میدانید آیا فلسفه خود را از زندگی بهخوبی تنظیم کردهاید؟ آیا فلسفه مربیگری خود را بهخوبی تعریف کردهاید؟ یا آنکه درباره اعتقادات خود درزمینهٔ موضوعات مهم زندگی و مربی خود تردید دارید؟ چنین تردیدی به بیثباتی در رفتار ضایع شدن روابط فردی و ایجاد هرجومرج در خانواده و تیم میانجامد.
کلید تدوین فلسفه مربیگری و زندگی شناختن خویشتن خویش است . در این مطلب از شما میخواهم درباره برخی حقایق درباره خودتان و موضوعاتی که با مربیگری ورزش ارتباط دارد خود بیندیشید تا به شما کمک کنم فلسفه مربیگری خود را بهتر تدوین کنید
چرا فلسفه مربیگری ؟
مربیگری حرفه ای پر چالش و با تصمیمگیریهای دشوار و همراه با معضلات اخلاقی است فلسفه ای که بهخوبی تدوینشده باشد به شما کمک میکند تصمیمات دشوار اتخاذ کنید و در کار مربیگری نیز موفق باشید. بدون فلسفه ای که بهخوبی تدوینشده باشد احتمال جهت خود را گم میکنید و زود تسلیم فشارهای بیرونی میشوید.
هنگام مربیگری فلسفهتان خیلی بیشتر از اطلاعاتتان در رشته ورزشی مربوط به شما کمک میکند تا داشتههای خود را از دست ندهید داشتن فلسفه به شما کمک میکند تا شک شما درباره بی اطمینانی است در خصوص قوانین و مقررات تمرینی سبک بازی انضباط مقررات رفتاری دیدگاه مسابقاتی هدفهای کوتاهمدت و درازمدت و بسیاری از جنبههای دیگر مربیگری بهیقین تبدیل شوند اگر همان مقدار زمانی را که صرف گسترش دانش فنی خود میکنید به تکامل فلسفه خود اختصاص دهید مربی موفقی خواهد شد.
تدوین فلسفه مربیگری :
اکنون فلسفهای درباره زندگی و احتمالاً فلسفهای درباره مربیگری دارید ممکن است این فلسفه بهخوبی در ذهن شما شکلگرفته یا نگرفته باشد دورنمایی که از زندگی در ذهن خوددارید ممکن است در ضمیر آگاه یا ناخودآگاه شما جای گرفته باشد که این موضوع به میزان تفکری بستگی دارد که درباره آن داشتهاید حتی اگر فلسفهای کاملاً تکاملیافته دارید به خاطر داشته باشید این فلسفه بهمرورزمان تکامل مییابد.
بسیاری از مربیان معروف به دلیل فلسفه مربیگری خود شناخته میشوند این مربیان خیلی زود و در آغاز کار حرفهای خود دریافتند هنر مربیگری مستلزم استفاده ماهرانه از مفاهیم گسترده فلسفی است تا دستیابی آنها را به اهدافشان میسر و تقویت نماید صرفنظر از آنکه دیگران با فلسفه مربیگری ویژه آنها موافقاند یا خیر
هر فلسفهای از اجزای زیر تشکیلشده است
۱- اهداف اصلی یعنی آنچه برای آن ارزش قائلاند و میخواهند بدان دست یابند
۲- اصول و اعتقاداتی که به شما کمک میکنند به اهداف خود دستیابید این اصول به شما کمک میکنند تا با بی نهایت موفقیت در زندگی روبرو شوید
برخی اصول اعتقادات شما جنبه تکمیلی دارند و چنانچه در شکل زیر نشان دادهشده است بر اساس براثر تجربیاتش با شکل میگیرند
خرید کتاب الکترونیکی اصول آموزش مربیگری ورزشی و طراحی تمرین
کتاب الکترونیکی اصول مربیگری ورزشی و طراحی تمرین
فرمت pdf
84 صفحه
972 کیلوبایت
هنگامیکه خود را در وضعیتی نامطمئن مییابید و نمیدانید بهترین راه پاسخ چیست اصول تکاملی شما آزمون میشوند هنگامیکه پاسخ دادید میتواند پیامدهای پاسخ خود را در برابر اصول خود ارزشیابی کنید ارزشیابی مطلوب اصول شمارا تقویت میکند و ارزشیابی نامطلوب بهویژه آن اگر تکرار شوند احتمالاً نشانه آن است که باید در جستجوی اصول دیگری باشید.
بااینوجود برخی مربیان توجه کمتری به این فرآیند ارزشیابی دارند . این مربیان فلسفههایی دارند که بهاندازه کافی برای تأمین نیازمندیهای مربیگری تکامل نیافته است سایر مربیان فلسفههایی برای خودساختهاند که انعطافناپذیر و در دستیابی به اهداف آنان بیثمر است برخی دیگر فلسفههای اختیار میکنند که باارزشهای جامعه منافات دارد.
بیش از همه فلسفه جان وودن بر من تأثیر گذاشت که بر آموزش و اجرا تأکید دارد تا برنده شدن فلسفه مربیگری وودن نشاندهنده آگاهی و دانش فراوان او طی یکعمر مربیگری است او با فلسفهای که در پایان کار خود میپسندید کار مربیگری خود را شروع نکرد و بنابراین انتظار نداشته باشید همه پاسخها را فوراً دریافت کنید ذهن خود را باز نگهدارید و اعتقادات و ارزشهای خود را هر از چند گاهی به آزمون گذارید و از تجربیات مربیان آگاه و خردمند مانند جان وودن بهرهمند شوید.
نمی توانید با خواندن این کتاب یا با پذیرش فلسفه یک مربی معروف برای خود فلسفه ای دست و پا کنید. فلسفه از یک منبع به دست نمیآید بلکه حاصل سالها تجربیات شماست فلسفه که شما صاحب آن نباشید آن را رشد و پرورش نداده باشید بی فایده است.
معمولا، فلسفه شما از زندگی فلسفه مربیگری شما را تشکیل میدهد . با این وجود ، گاهی مربیان اصولی را در ورزش میپذیرند که با اصول کلی تر آنها در زندگی همسو نیست.
آنگونه با دیگران رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند
آنگونه با ورزشکارانتان روبرو شوید که با سایر مردم در دیگر حیطههای زندگی روبرو میشوید البته این بدان معنا نیست که اگر به دیگران توهین میکنید باید به ورزشکارانتان هم توهین کنید منظورم در اینجا کاملاً روشن است
دستیابی به فلسفه مفید مستلزم دو کار مهم است نخست خودآگاهی بیشتری پیدا کنید یعنی خود را بهتر بشناسید و دوم تصمیم بگیرید اهداف شما در مربیگری چه هستند اهداف شما نگرش شما به خودتان را بهعنوان مربی رقم میزند و بنابراین بسیاری از رفتارهای شمارا بهعنوان مربی شکل میدهند در ادامه درباره شناختن خود مطالبی بیشتری فرامیگیرید سپس در آینده سپس از شما میخواهید به اهداف مربیگری خود توجه کنید این به این معنا که در کار مربیگری چه ارزش موردتوجه شماست
خودآگاهی
اگر میخواهید بهعنوان مربی و ورزشکاران کمک کنید اول باید خودتان را بشناسید با خودتان راحت باشید میتوانید به ورزشکارتان کمک کنید بنابراین با خودتان راحت باشید. اگر در کارتان جهت احساس مسئولیت و تعهد داشته باشید میتوانید این ویژگیها را به ورزشکاران انتقال دهید وقتی ورزشکارانتان میبینند رفتار شما منطقی و باثبات است آنها هم بهاحتمالزیاد رفتاری مناسب و باثبات از خود نشان میدهند. اگر در هدایت ورزشکاران خود در زمان مسابقات از خود شخصیت نشان دهید احتمالاً در افراد تحت حمایت خود تحت هدایت خود شخصیتسازی خواهید کرد.
جوانان در جستجوی الگو هستند آنچه را در معلم و مربی خود تحصیل میکنند برای خود میپسندد و جذب آن میشود بهعنوان مربی باید بدانید آنچه به شاگردان تا میآموزید ممکن است در مقایسه با آنچه باشخصیت و فلسفه خود ارائه میکنید اهمیت خیلی کمتری داشته باشد به زبان ساده رفتار شاگردان شما در زندگی ممکن است وابسته به الگویی باشد که شما به آنها ارائه کردهاید
فراموش نکنید هنگامیکه مسئولیت عظیم مربیگری را پذیرفتهاید ورزشکاران شما بهاحتمالقوی به آنچه شما هستید تبدیل میشوند تا آنچه شما میخواهید بنابراین تا زمانی که خود را نشناسید نمیتوانید جهتگیریهای مثبت و باثباتی برای ورزشکارانتان به ارمغان آورید بهمحض آنکه ارزشهای موردنظرتان را برای خود روشن ساختید بهتر میتوانید به ورزشکاران خود در درگیریها و موقعیتهای پیچیده و گیجکننده کمک کنید.
فقط از طریق خودآگاهی به این نتیجه میرسید که میخواهید یا نیاز دارید در برخی جنبههای زندگی خود تواناتر شوید لازمه این امر آن است که با خود در این زمینه که کی هستید صادق باشید زیرا گاهی این تجربه دردناک است بتوانید خودآگاهی خویش را به دو روش افزایش دهید
1-با تفکر درباره باورها و فرضیههای خود
2-با دریافت بازخورد از دیگران درباره اینکه شمارا چگونه میبینند و عکسالعمل آنها نسبت به شما چیست
نگاه صادقانه به خود در ابتدا سخت و دشوار است بااینوجود اگر آنچه را میبینید دوست ندارید از آن فرار نکنید یا آن رد نکنید باید چیزهای بیشتری درباره آن بیاموزید
کیستم؟
اکنون زمان تفکر و اندیشیدن است هر یک از پرسشهای زیر را بخوانید چند لحظه به پاسخ فکر کنید سپس آنچه فکر کردهاید یادداشت کنید زود از موارد نوشتهشده در فهرست نگذرید مقداری وقت صرف کنید تا خودتان را بشناسید
- کیستم؟
- از زندگی چه می خواهم؟
- به کجا میروم ؟
- آیا رفتارم با اهداف مهم در زندگی تناسب دارد؟
- به آنچه هستم افتخار می کنم یا از آن شرمگینم؟
پرسشهایی دشواری است همه ما باید هر از چند گاهی یک بار در زندگی پرمشغله خود زمانی را به پاسخ دادن این پرسش ها اختصاص دهیم اکنون به ۵ پرسش زیر که ویژه مربیگری است بیندیشید و اندیشههای خود را یادداشت کنید
- چرا مربیگری می کنم؟
- آیا به دلایل درست مربیگری می کنم ؟
- اهداف مربیگری من چیست؟
- آیا مربی خوبی هستم؟
- چه عواملی باعث می شود تا مربی بهتری شوم ؟
به این پرسشها و امثال آنها درباره مفهومی که از خود در نظر دارید و باورهای خودپاسخ دهید ممکن است ناخودآگاه بسیاری از باورهای خود درباره خویش در خویش را آنگونه گرفته باشید که تصور میکنید دیگران به شما پاسخ میدهد
خودهای سهگانه
مفهومی که از خود در ذهن دارید ممکن است سه نوع خود باشد
خود ایده آل
اشاره به فردی دارد که شما دوست دارید باشید این خود ارزشها و حس درست و غلط بودن را به شما نشان می دهد انتظار و خواسته هایی است که از خود دارید و نوع ان مبتنی بر اصول اخلاقی است که از خانواده خود و سایر آدمهای مهم در زندگیتان کسب کرده اید
خود عمومی
تصویری است که به نظر شما دیگران از شما دارند میخواهید دیگران باورهای خاصی درباره شما داشته باشند بهگونهای که به شما احترام بگذارند دوستتان داشته باشند و شمارا در دستیابی به اهدافتان کمک کنند اگر باورهای دیگران درباره شما اشتباه باشد ممکن است شمارا نادیده بگیرند و رد کنند
خود واقعی
کتاب فلسفه مربیگری
حاصل جمع آن دسته از تفکرات ذهنی عواطف و نیازهایی است که از واقعیت خود میشناسید خود واقعی دائم در حال تغییر است و افراد سالم باصداقت میکوشند خویشتن خویش را بشناسند و خودهای درونیشان را با واقعیتهای بیرون ارتباط دهند از طریق تعامل با دیگران و از طریق فرآیند ارتباط به پذیرش تجربه و درک خود واقعی دست مییابید
گاهی بین خود واقعی و سایر خودها درگیری به وجود میآید که به بی برقراری احساس گناه و حتی شاید نفرت از خود منجر شود هنگامیکه احساس تفکر یا تجربهای با باورهای شما درباره خودتان به تضاد میرسد ممکن است احساس ترس و ناراحتی کنید و تجربه یادشده را نادیده بگیرید و یا انکار کنید بدین ترتیب از تصویر ذهنی که از خوددارید حمایت میکنید اما اگر این حمایت از حد خودش بیشتر شود خود را از فرصت بهرهگیری از این تجربهها محروم میسازید برای حفظ سلامت ذهنی خود باید بکوشید خود عمومی و خود ایدئالتان را با خود واقعیتان هماهنگ کنید
نگرش درست و دقیق به خودتان مستلزم آن است که بتوانید نگاه عینی به خودتان داشته باشید هیچیک از ما نمیتوانیم این کار را با نگاه عینی کامل انجام دهیم اما برخی میتوانند در مقایسه با سایرین خود را دقیقتر و درستتر ببینند برای کمک به شما که بتوانید به خود عمومی خود ایدئال و خود واقعی خود دقیق بنگرید جدول زیر ارائهشده است که فهرستی از نقشها و ویژگیهای مهم در کار مربیگری است
شناخت خود های سه گانه
جدول را به ترتیب زیر کامل کنید
1- در مورد نقش اول فهرست به خود آنگونه که دوست دارید باشید امتیاز دهید یعنی خود ایدئال
2- سپس به خودتان آنگونه امتیاز دهید که به نظرتان دیگران شمارا میبینند یعنی خود عمومی شما
3-بعد به خودتان آنگونه امتیاز دهید که تصور میکنید واقع هستید که همان خود واقعی میشود
4- سپس امتیازدهی سهگانه را در مورد نقشها و شخصیتهای باقیمانده تکمیل کنید
اکنون به رتبهبندی خود نگاه کنید آیا بین سه خود خویشتن تفاوتهای اساسی میبینید اگر بلی فکر میکنید چرا این تفاوتها وجود دارد درباره اینگونه تفاوتها چه میتوانید بکنید اگر نگران نمیشوید از فرد دیگری که شمارا خوب میشناسد بخواهید تا رتبهبندی شمارا یکبار مرور کند درباره تفاوتهایی که این فرد دیده است بحث کنید فراموش نکنید دیگران فقط خود عمومی شمارا میشناسند
عزتنفس
برای بها نهادن فلسفه مربیگری باید خود را بشناسید بخشی از گسترش خودآگاهی، درک عزتنفس خودتان است که با اعتقاد درونی شما درباره توانایی و ارزش انسانیتان ارتباط دارد. اغلب مربیان و ورزشکاران عزتنفس خود را با توجه به بردوباخت در مسابقات بنا میکنند. متأسفانه، وقتی چنین میکنند تا حدودی کنترل نفس خود را از دست میدهند، زیرا بردوباخت همیشه در دستان آنها نیست و نتیجه مسابقات فقط بر مبنای آنچه رقابت کنندگان انجام میدهند تعیین نمیشود ، بلکه رقبا ، داوران ، همتیمیها و البته شانس هم تعیینکننده است.
ازنظر روانی صحیح نیست عزتنفس خود را با توجه به بردوباخت پایهگذاری کنیم عزتنفس واقعی چیزی نیست که در مسابقات یا با مقایسه به دست آورید عزتنفس مثبت نگریستن به خود بهعنوان فردی توانا باارزش و داشتن احساس خوب درباره خودتان است عزتنفس را نمیتوان با شکست دادن دیگران به دست آورد بلکه بازندگی کردن با استانداردهای واقعبینانه خودتان حاصل میشود
موفقیت شما بهعنوان مربی رابطه قوی باعزت نفس شما دارد و اینکه چگونه به خودتان ارزش میدهید اگر اعتمادبهنفس داشته باشید و اطرافیان خود نیز کمک میکنید تا اعتمادبهنفس خود را افزایش دهید و اگر بهعنوان فرد احساس ارزش بکنید دیگران را نیز باارزش میشناسید
درباره خودتان چگونه قضاوت میکنید؟ آیا عقیده دارید فردی توانا هستید؟ آیا فکر میکنید فرد ارزشمندی هستید؟ ناتانیل براندن کتاب خود بانام احترام به خویشتن را اینگونه شروع میکند ((از میان همه قضاوت هایی که در زندگی داریم هیچ کدام مهمتر از قضاوت خودمان درباره خودمان نیست زیرا این قضاوت بر مرکز هستی و موجودیت ما تاثیر میگذارد ارتباط ما با خودمان در ارتباط ما با دیگران و دنیای ما تاثیر می گذارد ))
موفقیت شما بهعنوان مربی و ادراک شما از خودتان بهعنوان فردی توانا قزوین ارتباط دارد. در زندگی با توانمند ساختن خودمان خود را برای زندگی باارزش آماده میکنیم. بنابراین خودآگاهی اولین گام در جهت خودشناسی و توانایی ما به شمار میرود .ضمناً ما را بهسوی این تصمیمگیری سوق میدهد تا الگوهای غیرموثر فعلی را به رفتارهای مؤثر تبدیل سازیم.
خود افشایی
دیوید جانسون در کتاب خود با عنوان برونگرایی اهمیت خود افشایی را در افزایش خودآگاهی چنین بیان میکند
((با شناساندن خودم به شما اعتماد بالقوه ،اهمیت قائل شدن، احساس مسئولیت، رشد ،و خود ادراکی را برای خود به ارمغان می آورم. اگر مرا نشناسی چگونه برایم اهمیت قائل میشوید؟ اگر خودم را به شما نشناسانم و اعتماد مردم را به شما ثابت نکنم چگونه می خواهید به من اعتماد کنید ؟ اگر مرا کمی بشناسید یا اصلاً نشناسید چگونه می توانید به من احساس تعهد داشته باشید ؟و ا گرنتوانم خودم را به دوستانم بشناسانم ، چگونه می توانم خودم را بشناسم و درک کنم؟ ))
برخی مربیان اعتقاد دارند درست نیست خودشان را به ورزشکارانشان بشناساند معتقدند برای تسلط بر کار خود باید فاصله خود با ورزشکاران را حفظ کند با این دیدگاه موافق نیستم و معتقدم جدا نگهداشتن خود از دیگران تنها در خدمت یکی از این دو هدف است
سعی کردن برای گرفتن تلاش بیشتر از ورزشکاران
یا مخفی کردن تردیدهای مربیگری درباره خود مفهومیاش.
جان پاول زمان این موضوع را درک کرد که نوشت
«میترسم به شما بگویم که کیستم زیرا اگر بگویم کیستم ممکن است آنچه هستم را دوست داشته باشم و این چیزی است که ما را نگران میکند »
این حقیقت قابل کتمان نیست که مهمترین دارایی ما ارزشی است که برای خود قائلیم
باید بدانید اگر در حد مناسبی خود را به ورزشکارانتان آشکار نکنید، در افکار و احساساتشان شمارا شریک نخواهند کرد. بدون چنین شناخت نزدیکی از ورزشکارانتان نمیتوانید امیدوار باشید در شکلگیری شخصیت آنان مؤثر باشید
اگر احساسات و واکنشهای خود را نشناسید نمیتوانید آنها را برای دیگران آشکارسازید. بنابراین خودآگاهی اولین گام خود افشایی است بدین ترتیب از راه خود افشایی از دیگران بازخورد میگیرید و این بازخورد به شما کمک میکند که خودآگاهی بیشتر دستیابید.
شکل زیر را مطالعه کنید و به این پرسشها بیندیشید
از کل آنچه به نام خود میشناسید دگران چقدر آگاهی دارند؟
چه میزان از خود را بهعمد به دیگران آشکار نمیسازید؟
شناخت دیگران از شما چقدر است که خودتان نمیدانید؟
البته شما نمیتوانید به این پرسش پاسخ دهید! آیا چرات دارید از دیگران بپرسید تا این اطلاعات را به دست آورید؟ البته میخواهید بدانید دیگران درباره شما چه اندازه میدانند که خودتان نمیدانید ……..آیا اینطور نیست؟
این هم جالب است که بدانید چه مقدار از شما برای خودتان و دیگران ناشناخته است چه میتوانید بکنید تا درباره این بخش ناشناخته مخفی خود چیزهای بیشتری بیاموزید؟ پرسشهای حساس آیا چنین نیست؟
نتیجهگیری
در میان بهترین دوستان شما ، فلسفه مربیگری کاملاً پرورده شده از زندگی و مربیگری حرفه مربیگری شمارا تضمین میکند. با یادگرفتن درباره خود و تفکر درباره مسائل مهم، فلسفه خود را به پرورانید. این موضوع به شما کمک میکند تا اصول هدایت اعمالتان را بیابید .خود افشایی مناسب خودتان به ورزشکاران جهان به شما کمک میکند تا خویشتن خویش را بهتر بشناسید، فلسفه خود را بهتر بپرورانید و روابط مبتنی بر اعتماد متقابل با ورزشکاران برقرار سازید. آشنا ساختن ورزشکاران با فلسفه خودتان- با گفتار و رفتار- به آنها کمک میکند تا فلسفه خاص خودشان را بپرورانند.
این دو مورد را به خاطر داشته باشید
مهمترین ویژگی فلسفه آن است که متعلق به خود شما باشد هواداری از اصول و اعتقادات و فلسفه دیگران – بدون آنکه اعمال شما با آن اصول و اعتقادات هماهنگی داشته باشد- فریفتن خودتان و دیگران است
بیان فلسفه به معنی گفتن آن نیست ، بلکه ریشه در رفتار شما دارد