مربیگری آموزش است و آموزش کمک به یادگیری ورزشکاران است در این ،مقاله به مباحثی درباره آموزش مهارتهای تکنیکی به ورزشکاران میپردازیم. داشتن مهارتهای تکنیکی جزء مهمترین اصول موفقیت هر بازیکن در ورزش تخصصی خود است. در این مقاله واژههای تکنیک و مهارتهای تکنیکی را مترادف باهم استفاده خواهم کرد. بسیاری از اصول آموزشی این مقاله برای آموزش پنج صورت فلکی مهارت که در مقاله آموزش با رویکرد بازی معرفی شد نیز کاربرد دارد.
در این فصل خواهید آموخت
- ورزشکاران چگونه مهارتهای تکنیکی را از راه تدوین برنامههای حرکتی یاد میگیرند؟
- سه مرحله یادگیری مهارتهای تکنیکی چیست؟ و نقش شمای مربی وقتی بازیکنان در هر یک از این مراحل اند کدام است؟
- چهار مرحله آموزش مؤثر مهارتهای تکنیکی چیست؟
- مجموعه اصولی برای اجرای بهتر تمرینها چی هستند؟
یادگیری مهارتهای تکنیکی
یادگیری پیشرفت نسبتاً پایدار اجرا براثر تمرین است. یادگیری مستقیماً قابلمشاهده نیست و از تغییرات اجرا در طول زمان استنباط میشود. به دلیل آنکه عوامل دیگری بهجز یادگیری باعث تغییرات در اجرا میشوند همیشه آگاهی از اینکه آیا ورزشکار واقعاً مهارت تکنیکی را یاد گرفته است ساده نیست. برای مثال ممکن است ورزشکاری به دلیل آنکه نسبت به فصل قبل بالیده تر شده یا فقط به دلیل آنکه آن روز خوششانسی آورده اجرای بهتری داشته باشد. گاه ورزشکاران به دلیل آسیب یا بیماری یا از دست دادن تمرکز، عملکرد ضعیفی .دارند میدانید فقط زمانی که پیشرفتی نسبتاً پایدار در اجرا وجود داشته باشد یادگیری اتفاق افتاده است.
بگذارید ببینیم ورزشکاران تکنیکهای ورزش را چگونه یاد میگیرند این اطلاعات هنگام طراحی تمرین و اجرای تمرینها برای شما سودمند خواهد بود.
طرحهای ذهنی
متخصصان قبلاً فکر میکردند ورزشکاران مهارتهای تکنیکی را از راه تدوین طرحهای ذهنی ضمن تکرار تمرین یاد میگیرند این توصیف برای بسیاری از تکنیکهای ساده مناسب ،بود اما وقتی دانشمندان تکنیکهای بسیار پیچیده مثل شوت در بسکتبال پرتاب توپ در بیسبال والی در تنیس را مطالعه کردند متوجه شدند تمامی این پاسخهای گوناگون بهنوعی باهم شباهت دارند.
به دلیل آنکه هر طرح ذهنی فقط در شرایط مشابه با شرایطی که آن طرح تدوینشده مفید است، برای آنکه مهارتهای تکنیکی را بهخوبی اجرا کنید به میلیونها طرح ذهنی نیاز دارید. حتی اگر مغز شما گنجایش کافی برای اینهمه طرح ذهنی داشته باشد، نمیتواند همیشه طرح درست را متناسب با شرایط بسیاری از ورزشها که بهسرعت تغییر میکنند انتخاب کند ،بنابراین از اعتبار مفهوم یادگیری از راه طرحهای ذهنی کاسته شده است.
استخراج قوانین
امروزه دانشمندان اعتقاددارند ورزشکاران مهارتهای تکنیکی پیچیده را به گونه کاملاً متفاوتی یاد میگیرند. آنها بخشهای اصلی اطلاعات را از هر اجرا جدا میکنند تا قوانینی درباره نحوه اجرا در آینده ایجاد کنند. این روش، روش کارآمدی برای توجه به تغییرات زیاد احتمالی در مهارتهای ورزشی پیچیده است.
فرایند استخراج اطلاعات از تجربیات خاص برای ایجاد قوانین هدایت رفتار در آینده روش یادگیری بسیاری از چیزها در انسانهاست. این فرایند یکی از تواناییهای منحصربهفرد مغز انسان است. برای مثال، هنگام یادگیری ،زبان معنای همۀ ترکیبهای ممکن کلمات را یاد نمیگیرید (نظریۀ طرح) بلکه زبان را از راه فراگیری سلسله قوانینی یاد میگیرید که به شما امکان استفاده از کلمات را به روشی بسیار عملی و خلاق فراهم کند.
- هر بار که ورزشکاران مهارتهای تکنیکی را تمرین میکنند مغز آنها در جستجوی استخراج چهار نوع اطلاعات زیر درباره حرکت است
- شرایط محیطی مثل زمینبازی یا موقعیت بازیکنان مقابل وضعیت ورزشکار در زمان شروع تکنیک
- نیازهای حرکت در حال اجرا؛ مثل سرعت، جهت و نیرو
- پیامدهای ادراکشده از راه حواس در حین حرکت و بعدازآن
- مقایسه نتیجه واقعی با نتیجه موردنظر با توجه به بازخورد موجود اطلاعات مربوط به نحوه اجرای تکلیف)
برای مثال وقتی کشتیگیری در حال یادگیری زیر یکخم است هر بار که تکنیک را اجرا میکند مغز او موقعیت حریف را ثبت میکند و بهسرعت نیرو زمانبندی حرکت او هنگام اجرای حرکت توجه دارد. سپس او ادراک خود را از حرکت از طریق حواس بینایی، لامسه و حس حرکت و میزان موفقیت خود در زیر یکخم را ثبت میکند. پس از صدها و حتی هزاران بار تمرین زیر یک ،خم، کشتیگیر قوانینی برای اجرای تکنیکی مثل زیر یکخم درزمانی که حریف در حال حرکت به سمت اوست» تولید میکند.
برنامه حرکتی
وقتی ورزشکاران به تمرین ادامه میدهند، با استفاده از بازخورد ویژۀ اصلاح تکنیک خود، این اطلاعات استخراجشده را برای تولید قوانینی کلی که برنامه حرکتی نامیده میشود ترکیب میکنند. برنامه حرکتی مجموعه قوانین پیچیدهای است که هنگام فراخوانی عمل به ورزشکاران اجازه میدهد تا حرکتی را تولید کنند. وقتی حرکت شروع شد، الگوی اصلی عمل حتی اگر حرکتی اشتباه انتخابشده باشد، اعمال میشود هنگام اجرا امکان تغییرات جزئی در الگوی اصلی حرکت وجود دارد ولی نمیتوان خود الگو را تغییر داد.
برای مثال هنگام تلاش برای ضربه به توپ بیسبالی که پرتابشده وقتی تاب دادن چوب را شروع میکنید عمل اصلی اجرا خواهد شد، حتی اگر بعد ببینید توپ خارج از منطقه ضربه است. قبلاً تصور میکردیم وقتی برنامه حرکتی شروع شد، امکان تغییرات جزئی درحرکت در پاسخ به بازخورد حسی وجود ندارد اکنون شواهد نشان میدهد پاسخهای جزئی امکانپذیر است بنابراین وقتی توپزنها متوجه میشوند توپ خارج از منطقه ضربه خواهد بود، میتوانند تاب دادن چوب خود را طوری تغییر دهند که به آن برسند.
فراموش نکنید این برنامه حرکتی، فقط طرحی کلی از حرکت است که امکان اجرای حرکات ماهرانه را برای ورزشکاران فراهم میسازد. در حقیقت برای اجرای حرکت صحیح ورزشکاران باید جزئیات شرایط خاص را اضافه کنند. در مثال بیسبال، برنامه حرکتی توپزن امکان تاب دادن ماهرانه چوب را برای ضربه به توپی که بهسرعت پرتابشده میسر میسازد اما برای ضربه به پرتابی خاص توپزن باید سرعت و مکان دقیق آن را تعیین کند.
بنابراین یکی از مسئولیتهای اصلی شمای مربی کمک به ورزشکاران در تدوین برنامههای حرکتی است. عوامل زیادی بر یادگیری برنامههای صحیح حرکتی ورزشکاران اثر میگذارد، ازجمله ویژگیهای آنها مثل ،استعداد میزان بالیدگی و تجربه؛ هوش حرکتی و شناختی آنها؛ ظرفیت توجه و تمرکز آنها؛ و انگیزش آنها بهعلاوه یادگیری آنها تا حد زیادی تحت تأثیر نحوه عمل شما خواهد بود، اینکه چگونه تکنیک را آموزش میدهید چگونه فعالیتهای تمرینی را شکل میدهید و چگونه از راه بازخورد توجه آنها را بر عناصر مهم تکنیک متمرکز میکنید؛ خلاصه اینکه چه اندازه بهعنوان مربی مؤثرید
سه مرحله یادگیری
آخرین باری که مهارت تکنیکی جدیدی را یاد گرفتید چه زمانی بود؟ شاید مدتها قبل بوده و فراموش کرده باشید برای یادگیری آن مهارت چه مراحلی را پشت سر گذاشتهاید در این قسمت دوباره ورزشکار خواهید شد و من بهعنوان مربی به شما تردستی را آموزش خواهم داد.
شما با تمرین و مربیگری ماهرانه من، سه مرحله یادگیری را میگذرانید تا تردستی ماهر شوید. این سه مرحله عبارتاند از مرحله ذهنی مرحله تمرین و مرحله خودکار این سه مرحله در شکل زیر بهصورت پیوستار یادگیری نشان دادهشده است. به خاطر داشته باشید هر مرحله یادگیری به راهبردهای آموزشی متفاوتی نیاز دارد.
مرحله ذهنی
وقتی برای اولین بار در حال یادگیری تردستی هستید هدف شما آن است که بفهمید برای اجرای صحیح تکنیک چه باید بکنید این کار مستلزم مقدار زیادی فعالیت شناختی است چون در جستجوی طرحی ذهنی از تکنیکی صحیح .هستید. به همین دلیل، اولین مرحله یادگیری مرحله ذهنی نامیده شده است. در این مرحله مغز شما در جستجوی ارتباطهایی بین این تکنیک و فعالیتهایی است که قبلاً آموختهاید. همچنین به دنبال الگوهای حرکت آشنا میگردد و شروع به ساختن ارتباطهای عصبی جدیدی میکند.
ویژگیهای مرحله ذهنی
- فرض کنیم قبلاً بههیچوجه تردستی نکردهاید. اولین چیزی که لازم دارید، تصویری کلی از تکلیف است بهترین روش برای رسیدن به تصویری کلی، نمایش حرکت و توضیح آن است.
- هدف شما از تمرین در این مرحله تشکیل طرحی صحیح از تکلیف موردنظر است.
مربیگری در مرحله ذهنی
بنا بر تجربهام در مربیگری تردستی، یاد گرفتهام بعضی افراد میتوانند مقدمات و اصول پایه را فقط ظرف چند دقیقه یاد بگیرند اما بقیه تا حدودی به زمان بیشتری نیاز دارند باید مراقب باشم در این مرحله ذهنی زیاد آموزش ندهم زیرا مسیر یادگیری شما حتماً دچار اضافهبار میشود با این ،همه اغلب وسوسه میشوم
چنین کاری را انجام دهم زیرا تردستی را خیلی خوب بلدم و با این کار فرصت پیدا میکنم آنچه را خوب بلدم نشان دهم گاه کم طاقتم و تلاش میکنم سریعتر از آنکه بتوانید یاد بگیرید پیش بروم. شاید لازم باشد به من تذکر دهید بهآرامی با شما پیش بروم و صبور باشم
مرحله تمرین
مرحله بعدی یادگیری مرحله تمرین است. این بدان معنا نیست که در مرحله ذهنی تمرین نکردهاید چون تمرین کرده اید. در این مرحله، تأکید بر کیفیت تمرین برای اصلاح تکنیک است در این مرحله باید زمان بسیار بیشتری نسبت به مرحله ذهنی صرف کنید.
ویژگیهای مرحله تمرین
۱- انرژی ذهنی لازم برای این مرحله کمتر است و فعالیت ذهنی شما از تأکید بر یادگیری ترتیب حرکات به اصلاح زمانبندی و هماهنگی هر مرحله از توالی تردستی تغییر خواهد کرد.
۳) وقتی اصول مقدماتی یا مکانیکی را یاد میگیرید اشتباهات
شما کاهش مییابد و اجرای شما همسانتر میشود – یکی از علائم وقوع یادگیری.
(۳) هنگامیکه تمرین تردستی را شروع میکنید، از بازخورد حسی سود خواهید برد، یعنی اطلاعات حاصل از حواس بینایی و حس حرکت درباره چگونگی اجرای تکلیف
(۴) در مراحل اولیه ،یادگیری بازخورد حسی اغلب اطلاعات کافی برای یادگیری مطلوب را فراهم نمیکند. بنابراین میتوانم بهعنوان مربی با دادن بازخورد سودمند به تسریع یادگیری شما کمک کنم برای مثال میتوانم بگویم سعی نکنید به هر توپ نگاه کنید، بلکه باید تصویری کلی از هر سه توپ داشته باشید. (همچنین باید به این مطلب اشارهکنم که افراد زیادی تردستی را بدون مربی یاد میگیرند؛ اما با مربیگری خوب تردستی را بهتر و سریعتر میآموزند.)
(۵) وقتى حواس شما اطلاعات مبنی بر وقوع اشتباه را درک میکند، نیازی به دادن بازخورد نیست. برای مثال، اگر مکرراً توپها را میاندازید یا احساس نمیکنید آنها را چه اندازه بالا میاندازید، لازم نیست در گوش شما فریاد بزنم: «هی، احمق بیشعور. داری افتضاح انجام میدهی.» شما خود آن را میبینید!
(۶) از سوی دیگر زمانی که حواس شما اطلاعاتی درباره صحیح بودن اجرا فراهم میکند تقویت مثبت مفید است.
(۷) با ادامۀ تمرین و ،یادگیری کمتر به کمک من نیاز خواهید داشت. بهمرور میتوانید اشتباهات خود را تشخیص دهید و این توانایی مهم شمارا قادر میسازد هنگام تمرین اصلاحاتی را انجام دهید.
مربیگری در مرحله تمرین
بهعنوان مربی شما در این مرحله میدانم کیفیت تمرین، علاوه بر کمیت آن سرعت یادگیری شمارا افزایش میدهد .بنابراین لازم است در موارد زیر صحیح تصمیمگیری کنم.
- باید چند وقت یکبار تمرین کنید.
- هر تمرین باید چه مدت طول بکشد.
- آیا برنامه روزانه تردستی باید بهصورت بخش بخش تمرین شود یا کلی؟
- چه زمانی باید به فنهای پیشرفتهتر تردستی بپردازید.
یاد گرفتهام اگر با شما کارکنم، تصمیمهایم مؤثرتر از زمانی است که به شما دستور بدهم. با انجام این کار برای رسیدگی به ظرفیت یادگیری، انگیزش و میزان خستگی شما در موقعیت بهتری قرار خواهم گرفت
مرحله خودکار
وقتی به تمرین تردستی ادامه میدهید تکنیک خودکار و خودکارتر میشود درنتیجه ظرفیت ذهنی شما آزادتر میشود و میتوانید از آن برای تمرکز بر عناصر مهمتر تردستی برای پیشرفت اجرا یا افزودن ابتکار و سبک خاص خود استفاده کنید. حالا آماده یادگیری تردستی با توپهای بیشتر تردستی با اشیای دارای شکلهای گوناگون و یا تردستی هنگام تکچرخ سواری روی سیم در ارتفاع هستید!
ویژگیهای مرحله خودکار
- حالا اجرای تردستی شما بسیار مطمئن است وقتی اشتباهی انجام میدهید، غالباً روش اصلاح آن را میدانید.
- در مرحله خودکار تجزیهوتحلیل بیشازاندازه تردستی ، احتمالاً تأثیری منفی بر اجرا دارد. حالا مهارت بهاندازهای خودکار است که اگر حین اجرا شروع به تجزیهوتحلیل آن کنید، اجرایتان دچار اختلال خواهد شد به همین دلیل ممکن است گاهی به شما بگویم فکر کردن را رها کنید و فقط بگذارید حرکت انجام شود.
- پیشرفت یک تکنیک ورزشی تا مرحله خودکار احساس عالی و شگفتانگیزی است؛ اما چنانچه احتمالاً میدانید آن تکنیک باید همواره تمرین شود تا در مرحله خودکار باقی بماند.
مربیگری در مرحله خودکار
وقتی وارد مرحله خودکار یادگیری میشوید نقش مربیگری من تغییر میکند بهجای اینکه به تصمیمگیری درباره نحوه تمرین شما ادامه دهم، مسئولیت زیادی برای بهبود مهارت تکنیکی خود به عهده میگیرید. هرچند افراد در بیشتر مهارتهای پیچیده ورزشی هرگز به تبحر کامل نمیرسند و هرچند ممکن است باز بتوانم به شما در یادگیری نکات ظریفتر تردستی کمک کنم باید در این مرحله به شما در اجرای مهارتهایی که نحوه انجام آنها را میدانید کمک کنم.
یک مثال این نکته را بهخوبی روشن میکند.
در اولین مسابقه خود شرکت میکنید و اجرای ضعیفی را به نمایش میگذارید. فرض میکنم در تکنیک تردستی بهاندازهای که فکر میکردم تبحر پیدا نکردهاید درنتیجه تمرینهای تردستی شدیدی برنامهریزی میکنم تا تکنیک بهطور کامل ملکه ذهنتان شود.
در حقیقت اجرای ضعیف شما به دلیل اضطراب بسیار زیاد در اولین مسابقه بوده است. تمرین بیشتر ،تردستی کمک کمی به کنترل اضطراب شما در آینده میکند ولی اگر تشخیص دهم در کنترل اضطراب به کمک نیاز دارید وظیفه من آن است که به شما کمک کنم مهارتهای ذهنی خود را بیشتر بهبود بخشید.
اگر در اولین مسابقه خود تاکتیکهای نامناسبی را استفاده ،کنید در این زمان لازم است بر تمرین مهارتهای تاکتیکی شما وقت صرف کنیم. اگر زمانی که داوران به شما امتیاز بسیار پایین میدهند فحش و ناسزا دهید در این شرایط باید بیشتر مهارتهای ارتباطی و اخلاقی شمارا بهبود دهیم.
در اینجا نکته بسیار مهم آن است وقتی رقابت میکنید مهارتهای تکنیکی تنها عوامل تعیینکننده اجرای شما نیستند؛ همۀ شش مهارت ورزشی موردبحث در مقاله آموزش با رویکرد بازی نقش دارند.
اگر در مربیگری خود فقط مهارت تکنیکی تردستی را به شما یاد دهم و کمک نکنم تا ورزشکار کاملی با مهارتهای تاکتیکی جسمانی ذهنی و ارتباطی مؤثر باشید، در شغلم شکستخوردهام بخشی از هنر ،مربیگری آگاهی از این نکته است که ورزشکاران شما چه زمانی در هر یک از این مهارتهای ورزشی به کمک نیاز دارند.
آموزش مهارتهای تکنیکی
حالا میتوانید دوباره به نقش خود بهعنوان مربی برگردید. تصور کنید جلسه تمرین خود را با بازی تغییریافتهای با تأکید بر بهبود بیشتر یک مهارت تکنیکی شروع میکنید اما وقتی بازی ادامه مییابد، متوجه الگویی از اشتباهات میشوید که بهمرور مقدمات و اصول پایه نیاز دارد ،بنابراین بازی را متوقف میکنید و تکنیک را با استفاده از چهار مرحلهای که در شکل زیر نشان دادهشده آموزش میدهید.
بگذارید دربارۀ هر یک از این مراحل بیشتر یاد بگیریم و نحوه اجرای این مراحل را با استفاده از رویکرد بازیها در مربیگری شرح دهیم.
مرحله اول معرفی مهارت تکنیکی
مهارت تکنیکی را با شور و اشتیاق در اعمال و کلمات معرفی کنید بهروشنی و با استفاده از زبانی که ورزشکاران میتوانند بفهمند صحبت کنید ورزشکاران جوانتر به کلمات سادهتر نیاز دارند همچنین مختصر و کوتاه صحبت کنید آنچه را باید بگویید در کمتر از سه دقیقه بیان کنید از تمسخر رفتارهای ناراحتکننده و فحش و ناسزا بپرهیزید زیرا محیط یادگیری را منفی میکند معرفی خوب شامل موارد زیر است:
(۱) جلبتوجه تیم
(۲) چیدن تیم به ترتیبی که همه بتوانند شمارا ببینند و صدای شمارا بشنوند و
(۳) ذکر نام تکنیک و توضیح نحوه استفاده از آن در بازی
جلبتوجه تیم
برای شروع هر جلسه آموزش روال عادی منظمی را در تمرین به وجود آورید در شروع جلسه بهجای معمولتان بروید و برای جلبتوجه و جمعکردن ورزشکاران از علامتی خاص مثل سوت زدن استفاده کنید. هنگام صحبت با تیم، رو بهسوی آنان بایستید.
اگرچند تن از ورزشکاران شما بیتوجه اند، مستقیماً به آنها نگاه کنید به آنها نزدیکتر شوید و مؤدبانه ولی جدی آنها را مخاطب قرار دهید، نام آنها را صدا کنید و از آنها بخواهید توجه کنند. اگر این کار مؤثر ،نبود آنها را بهجایی که نتوانند جلسه را به هم بزنند ببرید. پس از پایان صحبت یا در زمان مناسبی هنگام تمرین با این ورزشکاران صحبت کنید.
چیدن تیم به ترتیبی که همه بتوانند شمارا ببینند و صدای شمارا بشنوند
وقتی با ورزشکاران صحبت میکنید، مطمئن شوید آنها را طوری آرایش دادهاید که میتوانند شمارا ببینند و صدای شمارا بشنوند اگر در هم وول بخورند یا ازدحام داشته باشند حفظ توجه آنها مشکل است. مطمئن شوید محیط پشت شما از هرگونه عوامل بینایی برهم زننده تمرکز حواس خالی است ورزشکاران رو به خورشید نیستند ،همچنین تلاش کنید محل تمرینی با حداقل سروصدا انتخاب کنید تا ورزشکاران بتوانند صدای شمارا بشنوند
ذکر نام تکنیک و توضیح نحوه استفاده از آن
ذکر نام مهارتهای تکنیکی به این دلیل مهم است که میتوانید بهسرعت به آنها اشارهکنید. اگر مهارتی بیشتر بانام معینی شناختهشده، آن نام را استفاده کنید. در غیر این صورت عنوان وصفی کوتاهی که یادآوری آن آسان است انتخاب کنید.
گاه دلیل یادگیری یک تکنیک بهویژه برای ورزشکاران کمتجربه روشن نیست. چنانچه در فصل ۹ تأکید کردم هر چه ورزشکاران شما دلیل یادگیری تکنیک خاص و نحوه قرارگیری آن در طرح کلی بازی را بهتر بفهمند ایجاد طرح ذهنی برای یادگیری آن تکنیک برای آنها آسانتر است. بهعلاوه، فهمیدن دلیل یادگیری یک ،تکنیک انگیزش آنها را برای یادگیری افزایش میدهد.
مرحله دوم نمایش و توضیح مهارت تکنیکی
نمایش و توضیح دو روش اصلی کمک به ورزشکاران برای کسب طرح ذهنی ویژۀ یک تکنیک به شمار میروند کسی باید تکنیک را نمایش دهد که بتواند آن را ماهرانه اجرا کند و مورد تحسین ورزشکاران باشد. اگر نمیتوانید تکنیک خاصی را نمایش دهید میتوانید چندراه را انتخاب کنید .
- تکنیک را تمرین کنید تا بتوانید آن را صحیح نمایش دهید
- از افرادی ماهر (بازیکن ماهرتر تیم یا کمکمربی یا دوست) بخواهید نمایش دهد.
- برای نمایش ،تکنیک فیلم ویدئویی نشان دهید.
اگر انجام هیچیک از این راهها امکانپذیر نبود و شما قادر به ارائه نمایشی خوب و رضایتبخش نبودید در آموزش این مهارت تکنیکی جداً تجدیدنظر کنید؛ بهویژه اگر در یادگیری تکنیک خطر آسیبدیدگی وجود دارد و نمیدانید چگونه این خطر را کنترل کنید. نمایش و توضیح مؤثر شامل سه مرحله است:
(۱) نمایش و توضیح
(۲) ارتباط دادن تکنیک جدید با تکنیکهای قبلی
(۳) بررسی اینکه آیا ورزشکاران تکنیک را کاملاً فهمیدهاند.
نمایش و توضیح
برای نمایش از خطوط راهنمای زیر پیروی کنید:
- به آنها بگویید این نمایش چگونه انجام میشود و باید چه چیز را جستجو کنند.
- مطمئن شوید هنگام نمایش، حواس ورزشکاران جمع باشد.
- کل تکنیک را درست به همان نحوی که در شرایط مسابقه اجرا میشود نمایش دهید. برای نشان دادن نحوه اجرای تکنیک از زاویههای مختلف آن را چند بار نمایش دهید.
- اگر تکنیک فقط از سمت برتر اجرا میشود، آن را برای چپ برترها یا راست برترها نمایش دهید.
- اگر تکنیک پیچیده است بخشهای اصلی آن را جداگانه نمایش دهید
- اگر تکنیک بهسرعت اجرا میشود، آن را آهستهتر نمایش دهید تا ورزشکاران بتوانند ترتیب حرکات را بهوضوح ببینند.
باید هنگام نمایش نحوه اجرای مهارت تکنیکی را نیز توضیح دهید با این ،وجود فراموش نکنید در نزد بیشتر ورزشکاران تبدیل کلمات به طرح ذهنی ویژه اجرای تکنیک سختتر از تفسیر نمایش است. برای توضیحات خود از خطوط راهنمای زیر پیروی کنید
- قبل از نمایش به یک یا دو نکته مهم ورزشکاران باید به آن توجه کنند تأکید کنید.
- توضیحات ساده و مختصر باشد.
- مطمئن شوید توضیح شما با آنچه نمایش داده میشود مطابقت داشته باشد.
- توضیحات را طوری زمانبندی کنید که ورزشکاران را برای آنچه خواهند دید آماده کند یا آنچه را تازه دیده اند، تقویت کند.
ارتباط دادن تکنیک جدید با تکنیکهای قبلی
بعد از نمایش تکنیک بین آن و تکنیکهایی که قبلاً آموختهشده ارتباط برقرار کنید. این کار چرا اهمیت دارد؟ گفتیم برنامههای حرکتی یک تکنیک قوانینی کلی یا تعمیمیافتهاند بنابراین امکان انتقال برخی از این قوانین حرکتی به تکنیکی که باید جدیداً آموخته شود وجود دارد. برای مثال اگر در حال آموزش سرویس تنیس هستید به ورزشکاران خود بگویید و نشان دهید این مهارت چه اندازه شبیه پرتاب توپ است.
بررسی اینکه آیا ورزشکاران تکنیک را کاملاً فهمیدهاند
اکنون برای بررسی آنکه آیا ورزشکاران نحوه اجرای تکنیک را فهمیدهاند از آنها بخواهید سؤال کنند یا شما از آنها سؤال کنید. در صورت لزوم سؤال را تکرار کنید تا همه بتوانند بشنوند پاسخهای کوتاه و مرتبط بدهید. در این ،زمان شروع به توضیح همۀ نکات ظریف تکنیک نکنید
مرحله سوم واداشتن ورزشکاران به تمرین مهارت تکنیکی
ورزشکاران باید بلافاصله پس از نمایش و توضیح تکنیک تمرین را آغاز کنند. این کار مستلزم اتخاذ تصمیم مهمی از سوی شماست آیا ورزشکاران باید کل تکنیک را تمرین کنند یا شما باید آن را به چند جزء تقسیم کنید؟
اصول تمرین برتر
زمانی که درباره استفاده از روش تمرین کلی یا کل – جزء – کل تصمیم گرفتید آماده طراحی تمرین خودید شکل ،۴١٠ فهرست هفت اصلی را نشان میدهد که برای تمرین برتر مهارت تکنیکی با توجه به روش بازی مطرح کردهام.
هفت اصل تمرین مهارت تکنیکی
- تکنیکی ورزشکاران را به تمرین تکنیک مناسب وادارید.
- بهمحض آنکه ورزشکاران توانایی اجرای تکنیک در شرایطی مشابه شرایط بازی را پیدا کردند آنها را به تمرین در این شرایط وادارید.
- هنگام آموزش فنهای جدید تمرینها را کوتاه و مکرر انجام دهید.
- از زمان تمرین مؤثر استفاده کنید.
- از امکانات وسایل استفاده مطلوب کنید.
- مطمئن شوید ورزشکاران در هر تمرین میزان موفقیت مناسبی را تجربه میکنند.
- در تمرین سرگرمی و تفریح ایجاد کنید.
تمرین کلی در مقابل تمرین جزئی
روش تمرین کلی واضح و مشخص است کل تکنیک بدون تغییر تمرین میشود. روش جزئی درواقع روش کل ـ جزء ـ کل است. روش کلی را بهنحویکه بیان شد آموزش میدهید آن را بهصورت جزء جزء تمرین مجدداً جزءها را باهم ترکیب میکنید و به شکل کلی بازمیگردانید.
سپس بهترین روش چیست؟ در صورت امکان بهترین روش تمرین کل تکنیک برای اجتناب از صرف زمان در ترکیب اجزا و کمک به ورزشکاران در یادگیری نحوه استفاده از تکنیک در شرایط بازی است. ولی اگر تکنیک بهقدری پیچیده باشد که ورزشکاران نتوانند طرح ذهنی خوبی تولید کنند اولین مرحله یادگیری) باید تکنیک را به اجزای آن تقسیم کنید.
زمان خرد کردن تکنیک به اجزای آن
برای تصمیمگیری درباره خرد کردن مهارت تکنیکی به اجزای آن لازم است تکلیف را از دو بعد ارزیابی کنید: پیچیدگی آن، وابستگی بین اجزا برای تعیین پیچیدگی تکلیف یا میزان دشواری تولید طرح ذهنی خوب برای ورزشکاران دو سؤال به شما کمک میکند
۱. تکلیف از چند جزء تشکیلشده است؟
۲ برای انجام تکلیف چه میزان ذهن درگیر شود؟
سپس شما باید میزان وابستگی یا مستقل بودن اجزای گوناگون تکلیف را ارزیابی کنید؛ یعنی جزئی از تکنیک چه اندازه با جزء بعدی ارتباط دارد؟ برای مثال در سرویس تنیس میتوانید پرتاب توپ به بالا و تاب دادن راکت را نسبتاً بهآسانی از هم جدا کنید؛ اما جدا کردن تاب دادن راکت و برخورد به توپ از ادامه حرکت واقعاً غیرممکن است.
وقتی پیچیدگی تکلیف کم وابستگی بین اجزای آن زیاد است ورزشکاران را به تمرین کل تکنیک وادارید. در مقابل زمانی که پیچیدگی تکلیف زیاد وابستگی بین اجزای آن کم است تمرین جزء جزء بهتر است. این مطلب را در شکل ۱۰-۳ نشان دادهام این شکل نشان میدهد این قوانین را چگونه برای مهارتهای ورزشی معینی بهکاربردهام ملاحظه میکنید در طبقه روش جزء جزء فقط یک تکنیک را قرار دادهام. علت آن است که معدودی از مهارتهای تکنیکی بین اجزای خود وابستگی کمی دارند ولی مهارتهای تکنیکی بسیار زیادی را میتوان با استفاده از ترکیبی از روشهای جزء جزء و کلی آموزش داد.
زمان خرد کردن تکنیک به اجزای آن
اکنون، خطوط راهنمایی برای زمان خرد کردن تکنیک به اجزای آن در اختیاردارید؛ اما چگونه میفهمید در کدام قسمت از زنجیره حرکت، باید به خرد کردن آن بپردازید؟ تصمیمگیری دراینباره نیز مستلزم یادگیری به کمکمربیان با تجربه تر است بهطور کلی هراندازه وابستگی بین اجزای حرکت بیشتر باشد، حرکت باید بدون تغییر تر .بماند وقتی تکنیکی را تجزیهوتحلیل میکنید در جستجوی اجزایی از حرکت که وابستگی کمتری دارند یا محل انتقال از یک نوع حرکت به نوع دیگر باشید بیشتر مهارتهای تکنیکی سه مرحله آمادگی، عمل، و ادامه حرکت رادارند. اغلب میتوانید مهارت رابین مراحل آمادگی و عمل خردکنید. معمولا خرد کردن مهارت بین مراحل عمل و ادامه حرکت آسان نیست.
ترکیب اجزا برای برگشت به شکل کلی
میتوانید مهارتهای تکنیکی را به روشهای بسیار متفاوتی آموزش دهید. برای مثال خرد کردن تکنیک به اجزای آن فقط بدین معنا نیست که باید هر جزء را بهطور مستقل آموزش دهید. در شرایطی که ورزشکاری در تعداد کمی از اجزای یک تکنیک تبحر دارد ولی تمرین اجزای دیگر برای او ضروری است یا درصورتیکه لازم باشد ورزشکار برکنار هم قرار دادن اجزا کار کند میتوانید روش جزئی پیشرونده را انتخاب کنید ابتدا ورزشکار را به تمرین اولین جزء یک تکنیک وادارید. سپس به سراغ بخش بعدی بروید ورزشکار را به تمرین آن جزء همراه با جزء اول .وادارید به پیشروی به سمت اجزای بعدی تکنیک ادامه دهید تا زمانی که ورزشکار درنهایت کل تکنیک را تمرین کند.
متمرکز کردن توجه روشی است که مستلزم تمرین کل تکنیک است ولی فقط بر یک جنبه از تکنیک تمرکز بر میشود. برای مثال میتوانید به پرتابکنندههای دیسک آموزش دهید کل پرتاب را تمرین کنند؛ اما فقط . این نکته که دیسک را هنگام کشش تا حد ممکن دور از بدن نگهدارند تمرکز کنند. متمرکز کردن توجه، بهترین روش برای ورزشکاران ماهر است. ورزشکارانی که هنوز در حال تلاش برای یادگیری مقدمات و اصول پایه تکنیکاند ممکن است در تمرکز بر یک جنبه مشکل داشته باشند.
همچنین به خاطر داشته باشید زمان تمرینهای رسمی اغلب برای تبحر کامل در مهارتهای تکنیکی کافی نیست. درصورتیکه ورزشکاران میتوانند تکنیکها را بهصورت کاملاً بیخطر انجام دهند، به آنها آموزش دهید چگونه خودشان این تکنیکها را تمرین کنند. حالا بگذارید هر یک از این اصول را دقیقتر بررسی کنیم.
اصل اول ورزشکاران را به تمرین تکنیک مناسب وادارید
فرض کنید مرا هنگام تمرین سرویس والیبال دیدید و :گفتید سلام چه میکنی؟» و فرض کنید من پاسخ دادم: چه دلیلی دارم بازی تنیس یاد بگیرم شما در سلامت عقل من شک میکنید فرض کنید من پسازآن گفتم: من در این ورزش سخت کارکردهام؛ اما پیشرفت زیادی در تنیس نداشتم پیشنهادی داری؟» پاسخ شما روشن است: «اگر میخواهی بازی تنیس را یاد بگیری باید تنیس تمرین کنی! البته که حق با شماست ـ و من از شما متشکرم که مرا احمق خطاب نکردید.
از این مثال :. برای بیان اغراقآمیز این اصل استفاده میکنم چنانچه در مقاله آموزش با رویکرد بازی ذکر کردم، یکی از متداولترین اشتباهاتی که در طراحی تمرینها میشود تمرینهایی است که کمکی به یادگیری تکنیکهای لازم ورزش نمیکند در بیشتر مواقع، تمرین فقط مهارت خاصی را آموزش میدهد با دویدن از میان لاستیک یا طناب، بازیکن فوتبال آمریکایی چه چیزی را آموزش میبیند؟ پاسخ من این آن است که نحوۀ دویدن از میان لاستیکها و طنابها را آموزش میبیند ولی من هرگز در زمین فوتبال لاستیک و طناب ندیدهام.
بسیاری از مربیان فقط به این دلیل که مربیان آنها درگذشته از تمرینهای خاصی استفاده میکردند، آن تمرینها را به کار میبرند. تمرینهای مورداستفاده خود را بهدقت تجزیهوتحلیل کنید. فقط تمرینهایی را انتخاب کنید که مطمئنید به ورزشکاران در یادگیری تکنیکهای لازم ویژه بازی کمک خواهند کرد در غیر این صورت ممکن است زمان خود را صرف کمک به ورزشکاران در پیشرفت مهارتهای غیرضروری دیگر کنید.
همانطور که بازی میکنید. تمرین کنید ورزشکاران شما نیز بهاحتمال زیاد همانطور که تمرین میکنند بازی خواهند کرد.
اصل دوم: ورزشکاران را به تمرین تکنیک در شرایطی مشابه شرایط بازی وادارید
این اصل ارتباط زیادی با اصل اول دارد. هدف بسیاری از تمرینها محدود کردن انتخابها و پاسخهای اجرایی گوناگون است. این تمرینها هنگامیکه ورزشکاران در مراحل اولیه یادگیری فنهای پیچیدهاند سودمندند، اما وقتی چنین تمرینهایی بیشازاندازه استفاده شود و شبیهسازیهای رقابتی کم ،باشد ورزشکاران برای انتخابها و پاسخها در شرایط متغیر بازی آماده نمیشوند. بنابراین، وقتی اصل اول را یاد گرفتید ورزشکاران خود را به تمرینهای مرتبط و متناسب با بازی واقعی وادارید.
بهعلاوه برای کاربرد اصل دوم ورزشکاران باید تکنیک را با همان سرعتی که در مسابقه اجرا میشود تمرین کنند؛ البته بهشرط آنکه بتوانند ایمن و بیخطر و با دقت مناسب آن را اجرا کنند. یادگیری از راه این تمرینها سریعتر و مؤثرتر از زمانی است که بر حرکات آهسته و دقیق و افزایش تدریجی سرعت تأکید میشود. از سوی دیگر، اگر تکنیک بهسرعت و بهدقت ـ هر دو نیاز داشته باشد تمرین باید به میزان مساوی بر هر دو عامل تأکید داشته باشد.
زمانی که در ،مربیگری رویکرد بازی را انتخاب میکنید، اصل اول و دوم – تمرین تکنیکهای مناسب در شرایط مشابه بازی – کاربرد بیشتری خواهد داشت.
اصل سوم: هنگام آموزش تکنیکهای جدید تمرینها را کوتاه و مکرر انجام دهید.
در مراحل اولیه یادگیری ،تکنیک ورزشکاران احتمالاً اشتباهات زیادی میکنند و سریع . خسته میشوند بنابراین باید تکنیک را تکرار اما نه به مدت طولانی تمرین .کنند بهعبارتدیگر وقتی اجرای تکنیکی از سوی ورزشکاران به تلاش ذهنی و جسمی چشمگیری نیاز دارد باید تمرین را با زمانهای استراحتی مناسب فاصلهدار کرد یا به تمرین تکنیک دیگری پرداخت که گروههای عضلانی مورداستفاده آن فرق میکند و به تلاش کمتری نیاز دارد.
اصل چهارم از زمان تمرین مؤثر استفاده کنید
در اینجا برخی موارد را که باعث تلف شدن زمان تمرین میشود و یک یا دو پیشنهاد برای استفاده بهتر از زمان ذکرشده است
موارد تلف شدن زمان در تمرینهای خود را شناسایی کنید و راه حلهایی برای مؤثرتر شدن تمرینها پیدا نمایید.
اصل پنجم از امکانات وسایل استفاده مطلوب کنید
تمرینهایی طراحی کنید که باعث استفاده کارآمد از وسایل، امکانات و کمکمربیان شود. حداکثر استفاده و بهترین کاربرد را در نظر بگیرید.
اصل ششم: مطمئن شوید ورزشکاران در هر تمرین میزان موفقیت مناسبی را تجربه میکنند
اگر هدفهای آموزشی واقعبینانهای تعیین کنید و به ورزشکاران خود در تعیین هدفهای شخصی واقعبینانه کمک کنید، چنانچه در مقاله مهارت انگیزه دادن مربیان ، با موفقیت بیگانه نخواهند بود. روش مهم برای ایجاد موفقیت در هر تمرین، انتخاب توالی صحیح در یادگیری مهارتهای تکنیکی است اگر مراحل بسیار سختی را پیش بگیرید تعداد کمی از ورزشکاران میتوانند موفقیت را تجربه کنند. اگر ورزشکاران در اجرای صحیح تکنیکی مشکلدارند میتوانید به آنها استراحت دهید یا آنها را به تمرین جنبۀ دیگری از آن ورزش وادارید حتی میتوانید از تکنیک جدیدی بهکلی صرفنظر کنید و آموزش مجدد آن را بهروز دیگری موکول کنید اجبار در فرایند یادگیری احتمالاً باعث شکست و ناامیدی میشود.
با آموزش مؤثر مهارتهای موفقیت ورزشکاران را رقم بزنید.
اصل هفتم در تمرین سرگرمی و تفریح ایجاد کنید
میتوانید با استفاده از تمرینهای متنوع ویژه تکنیکی خاص، از کسل آور شدن جلسات تمرین جلوگیری کنید. بازی رقابت و شعار در تمرینها در افزایش علاقه مفیدند. گاه تغییر برنامه تمرین داشتن شور و اشتیاق و شرکت افراد تیم در طراحی تمرینها نیز روشهای مفیدی برای بانشاطتر کردن تمرینهایند.
مرحله چهارم: اصلاح اشتباهات
برای یادگیری صحیح تکنیک تمرین تنها کافی نیست. برای مفید و ثمربخش بودن تمرین باید برای اصلاح اشتباهات به ورزشکاران خود دو نوع اطلاعات بدهید:
- نحوه اجرای فرد در مقایسه با اجرای صحیح
- نحوه تغییر اجرای نادرست و نزدیک شدن به اجرای موردنظر
هر دودسته اطلاعات را بازخورد مینامند.
اجرا را مشاهده و ارزیابی کنید
فرایند کمک به ورزشکاران برای اصلاح ،اشتباهات با مشاهده و ارزیابی اجرای آنها در تشخیص علت اشتباهات شروع میشود. آیا آنها مهارت تکنیکی را بهخوبی یاد نگرفتهاند یا به بهبود بیشتر مهارتهای تاکتیکی، جسمانی، ذهنی یا ارتباطی نیاز دارند؟ شناسایی علت صحیح اجراهای نادرست یکی از چالشهای بزرگ مربیگری است.
اگر ورزشکاران همیشه در تمرین تکنیک صحیح را نمایش میدهند اما در بازی قادر به این کار نیستند احتمالاً در مهارتهای ذهنی به کمک نیاز دارند. اگر در تمرین تکنیک را بهخوبی نمایش میدهند، اما تشخیص ضعیفی در استفاده از آن مهارتها در بازی دارند، باید بر تمرین مهارت تاکتیکی تأکید کنید.
در اصلاح اشتباهات ،تکنیکی، جانشینی برای دانش و تجربه وجود ندارد هراندازه مهارت تکنیکی یعنی نحوه انجام صحیح آن و علل اشتباهات بازیکنان را بهتر درک کنید در اصلاح اشتباهات مفیدتر خواهید بود. تجربه متداولترین روش یادگیری اصلاح اشتباهات است اما میتوانید از راه تجربه بامطالعه بیومکانیک ورزش و مهارتهای تکنیکی آن به فرایند آهسته یادگیری سرعت ببخشید. استفاده از نوار ویدئویی برای مشاهده دقیقتر ورزشکاران نیز کمک بزرگی است.
یکی از متداولترین اشتباهات مربیگری دادن بازخورد نادرست دربارۀ نحوۀ اصلاح خطاهاست. در تصحیح اشتباهات عجله نکنید. بازخورد اشتباه یا اطلاعات ضعیف بیش از ندادن بازخورد به فرایند یادگیری آسیب میرساند. اگر درباره علت مشکل یا نحوۀ اصلاح آن مطمئن نیستید، به . مشاهده و تجزیهوتحلیل ادامه دهید تا اطمینان بیشتری به دست آورید. بهعنوان یک اصل باید قبل از تلاش برای اصلاح اشتباه آن را چند بار مشاهده کنید.
دادن بازخورد
برای بررسی اطلاعات عمومی خود درباره دادن بازخورد این آزمون درست ـ نادرست کوتاه را انجام دهید.
(۱) دادن بازخورد را تا انتهای تمرین به تأخیر اندازید تا در زمان تمرین وقفه ایجاد نشود.
نادرست وقتی زودتر بازخورد میدهید احتمال اینکه ورزشکاران به یاد بیاورند بازخورد مربوط به چیست، بیشتر است و صحیح تمرین خواهند کرد.
(۲) بازخورد ،بیشتر بهتر از بازخورد کم است.
درست، در بعضی شرایط غالباً در شرایطی که ورزشکاران بازخورد سودمند بیشتری دریافت میکنند بیشتر تلاش میکنند اجرای خود را اصلاح کنند. بنابراین، یادگیری آنها تسریع خواهد شد ولی با پیشرفت ورزشکاران در مهارتهای ،تکنیکی لازم است که اتکای بیشتر به بازخوردهای درونی خود و اتکای کمتر به بازخوردهای مربی را یاد بگیرند.
(۳) وقتی ورزشکار چند اشتباه تکنیکی انجام میدهد بهترین کار آن است که خطاها را یکییکی اصلاح کنید.
درست وقتی ورزشکار تلاش میکند هر بار فقط یک اشتباه را اصلاح کند یادگیری مؤثرتر خواهد بود. بنابراین باید تصمیم بگیرید کدام اشتباه را اول اصلاح کنید این کار را با شناسایی اشتباهی که باعث خطای دیگری میشود شروع کنید. اگر آن را تشخیص دادید از ورزشکار بخواهید ابتدا این اشتباه را اصلاح کند زیرا با اصلاح این اشتباه سایر خطاها از بین خواهد رفت ولی اگر خطاها بیارتباط به نظر میرسند، از ورزشکار بخواهید اشتباهی را اصلاح کند که فکر میکنید اصلاح آن باعث بیشترین پیشرفت خواهد شد. احتمالاً این پیشرفت، در ورزشکار انگیزهای برای اصلاح سایر اشتباهات ایجاد میکند.
(۴) شما و کمکمربیانتان باید تنها کسانی باشید که در تمرین بازخورد میدهند.
نادرست ورزشکاران بهویژه آنهایی که سن بیشتری دارند، باید به یکدیگر بازخورد بدهند. بااینوجود، توصیه میشود چنانچه ورزشکاران قصد دارند بازخورد و پیشنهادهایی برای اصلاح اشتباهات ،بدهند باید قادر به دادن اطلاعات
صحیح باشند.
(۵) هنگام دادن بازخورد نباید به ورزشکار بگویید چه چیزی اشتباه انجامشده؛ فقط درباره نحوه اجرای صحیح تکنیک بازخورد بدهید.
نادرست در حقیقت بازخورد به معنای پس خوراندن اطلاعات دقیق درباره کار انجامشده است. وقتی ورزشکاران حرکت را اشتباه اجرا میکنند، باید آنچه را اشتباه انجام دادهاند به آنها بگویید. سپس توضیح دهید چگونه تکنیک را صحیح انجام دهند.
(۶) اطلاعاتی ساده و دقیق درباره اینکه چگونه میتوان اجرا را بهتر کرد بدهید.
درست به ورزشکاران خود بگویید و نشان دهید برای اصلاح اشتباهات باید چه کنند. مراقب باشید دردادن اطلاعات بیشازاندازه اشتیاق به خرج ندهید؛ فقط بهاندازه اطلاعات بدهید بهنحویکه بتوانند هر بار بر اصلاح یک اشتباه تمرکز کنند.
(۷) تکرار بازخورد مثبت مثل «کارت عالی بود!» مهمتر از حجم زیاد آموزشهای تکنیکی است.
نادرست بازخورد مثبت خوب است. بااینوجود، بازخورد مثبت اختصاصی بهمراتب ارزشمندتر است. این نوع بازخورد، آنچه را صحیح انجامشده مشخص میکند و همه آن ابعاد را در ورزشکاران حاضر در یک گروه تقویت میکند. مثالی از بازخورد مثبت اختصاصی چنین است: «ادامه حرکت دست در این شوت عالی بود.
اصل مشابهی نیز برای بازخورد منفی صادق است. اگر بازیکنی تکنیک را اشتباه اجرا کند فقط گفتن اینکه این شوت افتضاح بود سودمند نیست بازیکن میداند شوتش بد بوده است. آنچه اهمیت دارد آن است که چگونه شوت را بهتر کند روش مؤثرتر گفتن این جمله این است که علت گل نشدن شوت تو آن است که آرنجت را به خارج حرکت دادی سعی کن آرنج را خمکنی و به سمت داخل نگهداری
(۸) از بازخوردهای سمعی و بصری استفاده کنید.
درست. روشهای یادگیری افراد فرق میکند برخی افراد بیشتر از توضیحات درباره نحوه پیشرفت استفاده می.کنند درحالیکه برخی دیگر به نمایش نیاز دارند بازخورد اختصاصی باید شامل هر دو مورد توضیحات و نمایش باشد برای مثال میتوانید نحوۀ اجرای مهارت بازیکن را نمایش دهید موارد صحیح و مواردی را که برای پیشرفت اجرا به توجه بیشتری نیاز دارد توضیح دهید و اصلاحات موردنظر را نمایش دهید. برای بازیکنان نمایش دهید و بگویید چگونه میتوانند با استفاده از بازخوردهای مثبت و منفی اختصاصی پیشرفت کنند.
رویکرد مثبت در اصلاح اشتباهات
در مقالههای قبل من شمارا به استفاده از نگرش مثبت در مربیگری ترغیب کردهام. این امر بهویژه هنگام اصلاح اشتباهات بسیار مهم است زمانی که ورزشکاران شما مهارتی تکنیکی را بهکرات اشتباه اجرا میکنند یا فاقد علاقه و اشتیاق برای یادگیری هستند، مثبت باقی ماندن واقعاً دشوار است بدون تردید مربیگری ورزشکارانی که ظاهراً به توصیه شما گوش نمیدهند و به انجام همان اشتباه ادامه میدهند عذابآور است. وقتی به نظر میرسد ورزشکار اهمیت نمیدهد، ممکن است از خود بپرسید چرا من باید اهمیت بدهم. این طبیعی است که گاهی در زمان آموزش مهارتها دلسرد و ناامید شوید بااینوجود بخشی از مربیگری موفق کنترل این ناامیدیها و ادامه دادن به جستجوی روشی برای کمک به ورزشکاران است.
رویکرد مثبت در مربیگری این دیدگاه را میپذیرد که تمرین فرصتی برای ورزشکاران است تا اشتباهاتی را مرتکب شوند به خاطر داشته باشید اشتباه شناسایی نشده اشتباهی اصلاحنشده است. اشتباهات نشان دهنده پیشروی ورزشکاران شما در مراحل یادگیری است اشتباهات را صبورانه بیایید و با اشتیاق به ورزشکاران خود کمک کنید تا آنها را اصلاح کنند. این دیدگاه را با ورزشکاران خود در میان بگذارید؛ زیرا آنها به ارزش آگاهی از اینکه در مسیر تبحر در ورزش مجاز بهاشتباه کردن هستند بی میبرند و از آن لذت خواهند برد.
استفاده از رویکرد مثبت برای اصلاح اشتباهات احتمالاً در ورزشهای انفرادی آسانتر از ورزشهای تیمی است. در ورزشهایی مثل کشتی تنیس دومیدانی، و اسکیت میتوانید بهآسانی بر افراد تمرکز کنید. بهعلاوه، توضیحات شما معمولا خصوصی است و اجراکننده را ناراحت نمیکند.
ورزش های تیمی مشکلات منحصر بفردی ایجاد میکنند. با توجه به حفظ رویکرد مثبت صیانت نفس چگونه به فردی از گروه بازخورد میدهید؟ بهجای فریاد زدن در زمین برای اصلاح اشتباه و ناراحت و خجالتزده کردن (بازیکن روش دیگری انتخاب کنید. میتوانید به اصلاح اشتباهات فرد فرد تیم بپردازید. این شیوه سه مزیت دارد:
بازیکنان بیشتر پذیرای بازخورد میشوند زیرا در حضور دیگران اصلاح نمیشوند
سایر اعضای تیم فعال باقی میمانند زیرابه بحث بین شما و بازیکن دارای اشتباه توجه نمیکنند بهعلاوه آنها به تمرین ادامه میدهند که باعث پیشرفت بیشتری در مهارت تکنیکی میشود.
به دلیل آنکه سایر اعضای تیم به بازی ادامه میدهند شما باید نظرات اصلاحی خود را ساده و مختصر بیان کنید این ،امر شما ورزشکار را از توضیحات طولانیتر از حد معمول که به دلیل پیچیدگی ارزشی ندارد نجات میدهد.
همچنین میتوانید در تیم از بازخورد مثبت اختصاصی برای تأکید بر اصلاح اجراهای گروهی و فردی استفاده کنید این اجراها و بازخورد مربوط به آنها برای تقویت انواع رفتار و حرکات موردنظرتان استفاده خواهد شد ازاینرو فقط با عبارتهای مثبت استفاده کنید بازخوردهای منفی اختصاصی را بهصورت فردی بیان کنید.
درباره پرسشهای زیر بیندیشید
چگونه میتوانید بگویید پیشرفت ورزشکار در اجرا نتیجه یادگیری است تا بالیدگی یا احتمال؟
عقیده قابل قبول فعلی درباره نحوه یادگیری مهارتهای تکنیکی پیچیده چیست؟
است.
چه عواملی بر یادگیری برنامههای حرکتی ورزشکاران تأثیر میگذارد؟ البته یک عامل بسیار مهم کارایی شمای مربی است.
| سه مرحله یادگیری چیست؟ چگونه میتوانید هنگام آموزش مهارتهای تکنیکی به ورزشکاران خود به این مراحل توجه داشته باشید؟
چهار مرحله آموزش مهارتهای تکنیکی کدام اند؟ آیا هنگام ،مربیگری این مراحل را اجرا میکنید؟ آیا هنگام معرفی تکنیکی به ورزشکاران خود توجه آنها را جلب میکنید آنها را طوری منظم میکنید که بتوانند شمارا ببینند و صدای شمارا بشنوند و آیا نام تکنیک را ذکر میکنید؟
چه اندازه در نمایش و توضیح تکنیکها به ورزشکاران خود مؤثرید؟
کدام یک از تکنیکهایی را که آموزش میدهید میتوان به اجزای آن تقسیم کرد و کدام تکنیکها را باید بهصورت کلی آموزش داد؟ شما چگونه تصمیم میگیرید؟
آیا ورزشکاران شما فنهای مناسب را در شرایطی مشابه شرایط بازی تمرین میکنند؟ در استفاده مؤثر از زمان تمرین چه اندازه تبحر دارید؟
آیا ورزشکاران در تمرینهای شما سرگرمی و تفریح دارند و موفقیت را تجربه میکنند؟ چگونه میتوانید چنین چیزی را تضمین کنید؟
آیا هنگام اصلاح اشتباهات علت خطا را شناسایی میکنید بازخورد بموقع و اختصاصی میدهید، نحوه اصلاح را توضیح و نمایش میدهید و رویکرد مثبت را دنبال میکنید؟