مهمترین ابزار یک مربی برای آموزش فوتسال جلسات تمرینی است و مربیان فوتسال همیشه دنبال ابتکارات بهتر برای طراحی تمرین فوتسال هستند.
یک طراحی مناسب و کارآمد باعث میشود مربی بتواند به تمام اهداف خودش در تمرین دست پیدا کند و همچنین به اهداف مربیگری خود در آن تیم دست پیدا کند در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به اصول ده گانه طراحی تمرین فوتسال اصول مدیریت یک جلسه تمرین و همه مواردی که در آموزش فوتسال باید در نظر داشته باشیم پس تا آخر این مقاله با فوتسال لرن همراه باشید .
اصول آموزش فوتسال
روششناسی تمرینات فوتسال شامل استفاده از دانش، روشها و منابع در دسترس برای آموزش ( گزینهها) بوده و یادگیری (هدف) ورزش فوتسال از طریق انجام تمرینات مرتبط با این ورزش امکانپذیر است. .
رویکرد ما تأکید بر اصول آموزشی مشخص یا مفاهیم پایه در فرآیند آموزش فوتسال خواهد بود.
مفاهیم اصلی آموزش فوتسال – فرآیند یادگیری در فوتسال
مهمترین مفاهیم یا اصول پایه در آموزش فوتسال بهقرار زیر است:
اهداف
این مبحث شامل اهداف یا مقاصدی است که باید درنتیجهی فرایند یادگیری حاصل شود. تحقق آنها هم به رفتار ( اهداف قابلدرک) و هم نتایج (اهداف حاصل از نتیجه) ارتباط دارد. ما این اهداف را بهعنوان بخشی جداییناپذیر در برنامهریزیهای خود تبدیل کرده و اطمینان پیدا میکنیم که بازیکنان توان دستیابی به آنها دارند. اهداف باید تا آنجا که ممکن است واضح بیان شود.
اهداف حرکتی: این بخش شامل کلیهی اهداف مربوط به یادگیری مهارتهای اساسی در سطح عمومی و خاص و همچنین مهارتهای هماهنگی و آمادگی بدنی میشود.
اهداف شناختی: این عنوان به تواناییهای ادراکی و تصمیمگیری بازیکنان، هم ازنظر پیشرفت بازی و هم بر توانایی یادگیری آنها اشاره دارد.
اهداف اجتماعی: این مورد به مهارتهای اجتماعی و حرکتی (اجتماعی شدن در جریان بازی، ازجمله بازی گروهی)
و همچنین اهداف عاطفی و اجتماعی و ارتباط آنها باارزشهای موجود در نگرش بازیکنان و انضباط اجتماعی و رفتاری آنها مربوط میشود.
اهداف مفهومی: این بخش مبتنی بر آگاهی از بازی و ساختار آن مانند قوانین و مقررات، محتوای بازی و غیره است.
محتوا
موضوعی که آموزش داده میشود ابزاری برای دستیابی به اهداف است. ما محتوا را در قالب یک برنامه تعریف کرده و دانش خاص آن را بهعنوان بخشی از فرایند یادگیری به بازیکنان ارائه میدهیم. متداولترین شکل از محتوای یک بازی فوتسال را میتوان در عناوین و شاخههای زیر طبقهبندی کرد:
- تواناییهای فیزیکی
- توانایی های فنی (فردی و گروهی)
- توانایی های تاکتیکی ( فردی و گروهی)
- تمرینات روانشناختی
- ارزشهای ورزشی و نگرشی
منابع و امکانات
ساختار، اصول و لجستیک لازم در اختیار ماست تا بتوانیم به اهداف تعیینشده در فرایند آموزش فوتسال خود برسیم. اشکال مختلفی از این منابع وجود دارد: شخصی، مادی و تجاری.
فعالیتها و گزینهها
فعالیتها ابزاری برای توسعهی محتوا میباشند. این مرحله شامل مجموعه کارهایی هستند که از طریق مشارکت فعال بازیکنان دستیابی به اهداف را ممکن میسازد. بهمنظور داشتن انتخاب برای مربیگری در فوتسال از ردههای سنی پایین، باید بازی را بهعنوان اولین گزینهی مناسب برای رشد روانی حرکتی کودک و یادگیری مهارتهای اساسی در نظر داشته باشیم. این امر به دنبال انجام بازی گروهی و عمومی، بازی گروهی صرف، بازی در زمینهای کوچک، بازیهای تغییریافته و بازیهای رقابتی میسر میشود.
ارتباط بین مربی و بازیکنان
ارتباط با روابط بین افراد مختلف باهدف تشویق و جذب تعاملات آموزشی اتفاق میافتد. این تعامل میتواند بین خود بازیکنان یا میان مربی و بازیکنان (در سطح فردی یا گروهی) بهصورت کلامی یا بصری انجام شود.
روشهای آموزشی
این عمل آموزشی است که در متدولوژی تعریفشده و ابزاری برای دستیابی به اهداف مدنظر در یادگیری است. ناگفته نماند که انتخاب روشها و فنون آموزشی تحت تأثیر فلسفه و نخودی تفکر مریی و همچنین ویژگیهای بازیکنان خواهد بود. ازنظر روششناسی، در این مبحث دو رویکرد واضح وجود دارد:
روشهای سنتی با دستوری
کنترل یا دستورالعمل مستقیم /تعیین وظایف آموزش متقابل / آموزش فردی و برنامهریزیشده. مشخصات اصلی آنها به شرح زیر است:
- انجام تمرینهای بیشازحد و خاص بر اساس دستورالعمل مستقیم و اهداف کاملاً مشخص
- طراحی و نظارت بر فعالیتها توسط مربی و مشارکت حداقلی از طرف بازیکنان
- مجموعهای از سناریوهای خاص بدون حریف یا انجام تمرینات هجومی و دفاعی توسط مربیان، شناخت فرد را محدود میکند.
- ارزیابی نتیجه محور بوده و توجه کمی به فرایند یادگیری میشود.
- تأثیر انتقال بین تمرینها و بازی واقعی، محدود با دشوار است.
- زمان کمی برای تعاملات حرکتی و پردازش شناختی صرف میشود.
رویکرد مدرن به برنامهریزی بازی با بهکارگیری روشهای فعال
برای یافتن راهحلها و حل مشکلات تحقیق و جستجو میشود. مشخصات اصلی آن به شرح زیر است: :
- · بازیکن شخصیت اصلی است نه مربی و این رویکرد مبتنی بر یادگیری فعال و کسب اهداف آسانتر است.
- · تمرینات ساده و کارآمد، تمرکز روی تکنیک، بهکارگیری تاکتیک و مهارتهای اجتماعی و حرکتی بهصورت همزمان
- بین یادگیری حرکتی و رشد شناختی کودک /بازیکن تعادل وجود دارد و این به بهبود مهارتهای ادراکی و تصمیمگیری او کمک میکند.
- تمرینهایی که میتوانند به بازی اصلی منتقل شوند نسخههای کوچکی از بازی و تمرینهای اجتماعی و حرکتی است.
- مشارکت در خلاقیت بازیکن و روند کشف و شناسایی آن .
- از زمان در تمام تمرینات با انجام تعاملات حرکتی و شناختی بیشتر استفاده
- بهینهای میشود.
- · انگیزه و تزریق نیروی مثبت به بازیکنان درنتیجهی کشف و حل مسئله.
- · توجه صحیح به تأثیر رقابت از ابتدای بازی
- ارزیابی مداوم با توجه زیاد به فرآیند تمرینی
ارزیابی
برای مربیگری در فوتسال، ارزیابی ابزاری برای تجزیهوتحلیل، سنجش و تفسیر جنبههای بازی و بازیکنانی است که در تیررس آموزش (عمدتاً اهداف و محتوای تمرین) قرار داشته و به معنای وسیعتر روی برنامهریزی، طرح برنامه و محتوای جلسات تمرینی، خود مربیان و روشهای تدریس و آموزش آنها کار میشود.
این کار همچنین تمامی جنبههایی که تأثیر مستقیم یا غیرمستقیمی در فرآیند آموزش یادگیری در فوتسال دارند را در نظر میگیرد.
همچنین ارزیابی بخشی از تمرین و آموزش است یعنی این کار یک فعالیت مبتنی بر فرآیند و بازخورد بوده که به بازیکنان اجازه میدهد تا نتایج تمرینات خود را بهطور مداوم مشاهده کنند، این امربر انگیزهی آنها تأثیر میگذارد و تصحیح اشتباهات آنها را آسانتر میکند.
از رویکردها و منابع زیر میتوانید در فرایند ارزیابی استفاده کنید: مشاهدهی سامانمند، واقعبینانهترین رویکردی است که در طول رقابت با تمرین بهطور مداوم از آن استفاده میشود. این نرمافزار با استفاده از تجزیهوتحلیل آماری و استفاده از شاخصها پشتیبانی و همچنین بهعنوان روشی کیفی شناخته میشود.
آزمونهای ارزیابی که شامل تمرینهایی عملی است که بهطور خاص برای به دست آوردن دقیقترین و عینیترین دادههای ممکن از مؤلفههای اصلی بازی که بخشی از محتوای آموزش را تشکیل میدهند طراحیشده است. این نوع ارزیابی بهعنوان روش کمی نیز شناخته میشود
توسعهی حرفهای و مدیریت ورزشها
تمرینات مربیان و پیشرفت شغلی آنها نقطه شروع کار است. از این گذشته، شما نمیتوانید آنچه را که نمیدانید آموزش دهید. مربیان باید ازنظر ورزش و آموزش، نوع صحیحی از تمرینات را انجام دهند. آنها باید بر مطالب موردنیاز در آموزش مسلط بوده و از توانایی آموزش آن برخوردار باشند.
مدیریت ورزشی همچنین در جهت دادن به روند یادگیری بازیکن امری ضروری است و مربی را قادر میسازد تا بازیکنان را بهخوبی شناخته و با آنها ارتباط برقرار کند.
جنبههایی که باید در فرایند آموزش فوتسال به خاطر داشته باشید
بازیکن، ساختار فوتسال و روش آموزش سه سنگ بنای فرایند آموزش و یادگیری بوده و باهم ارتباط دارند.
برنامهی تمرینی
اهدافی را که بیان میکنیم فقط با سازماندهی مناسب قابلدستیابی است. بدون انجام آن جلسات و برنامهریزیها بههمریخته و زمان مفید درروند یادگیری از دست میرود و مانع از حضور فعال و تعهد بازیکنان در تمرین میشود. سازماندهی یک منبع مهم برای شناخت در هر زمینهای است و ما بهعنوان مربی باید توجه ویژهای به آن داشته باشیم.
اصول پایه
جلسهی تمرینی باید بهگونهای برگزار شود که همهی معیارهای زیر را برآورده کند: تمرین در یادگیری اهداف باید ازنظر اهمیت در اولویت دوم باشد.
- مراحل مختلف تمرین باید بهعنوان ابزاری برای آشنایی با اهداف و محتوای مختص به آن جلسه بوده و به دو صورت عمومی و در صورت لزوم ویژه به هدایت آنها بپردازد
- جلسهی تمرینی باید بازیکنان را تشویق کند که به مشارکت و حضور بالایی در تمرینات داشته باشند.
- جلسهی تمرینی باید قدرت فردی را در بازیکنان بالا ببرد.
- جلسه تمرین باید فضایی مطلوب برای تمرین و روند یادگیری ایجاد کند.
وظایف سازمان تمرین بهینهسازی، افزایش، تقویت و موارد دیگر است.
- سازمان تمرین کمک میکند تا رابطهی خوبی بین خود بازیکنان و بازیکنان و مربیان ایجاد شود.
- · سازماندهی جلسات تمرینی و یک برنامه آموزشی و سالانه به ما کمک میکند تا روند آموزش یادگیری را بهتدریج توسعه دهیم.
- · سازماندهی به ما کمک میکند تا از عدم تحرک بازیکنان و بالا رفتن زمان یادگیری جلوگیری و توجه خود را به روند یادگیری معطوف کنیم.
- · سازماندهی همچنین به ما این امکان را میدهد تا شرایط امنتری برای برگزاری تمرینات ایجاد کنیم.
عوامل اصلی و موردتوجه در جلسات تمرینی به شرح زیر است:
- زمان: مدتزمان برنامهی تمرینی
- · فضا: فضایی مورداستفاده در طول برنامهی تمرینی و مشخصات امکانات تمرینی و منابع موجود..
- تیم : مشخصات گروه و سطح اولیهی افراد.
- · تجهیزات: ابزاری که استفاده میشود و نحوهی استفاده از آنها به شکلی مؤثر
- · مربی: استفاده از منابع و روشهای موجود و در دسترس
مشخصات عمومی برنامهی تمرینی
برگزاری جلسهی تمرینی بخش اصلی تمرینات، رابط اصلی بین برنامهریزی مربی و کار عملی و اختصاصی آموزش آنها از طریق فعالیت بازیکن است. کار انجامشده در هر جلسه، بازیکنان را قادر میسازد تا بر اساس محتوای برنامهریزیشده، به اهداف تعیینشده در هر سطح دست یابند.
یک جلسهی تمرینی و معمول باید دارای مشخصات زیر باشد:
- جلسه تمرینی باید در مدتزمانی مشخص و متناسب با محتوای مدنظر در آن مرحله از تمرین انجام گیرد.
- جلسه تمرینی رابط بین برنامه موردنظر و انجام آن در تمرینات است بنابراین در طراحی یک جلسهی تمرینی، ما باید علاوه بر اجرای رویکردهای آموزشی و اتخاذشده درگذشته بهاندازهی کافی انعطافپذیر باشیم تا بتوانیم بیثباتی یا تغییرات بازیکنان در طی فرایند آموزشی را برطرف کنیم.
- باید اهداف به شکلی کاملاً خاص تعیین شوند. ما باید مفاهیم معرفیشده به بازیکنان را تقویت کنیم، ضمن اینکه از این واقعیت نیز آگاه باشیم که همه آنها برای دستیابی به آن اهداف نیاز به تمرین دارند.
- جلسه و تمرینهای انجامشده در هر جلسه شامل منابع و اطلاعات بیحدوحصری است که اجازه میدهد تا نتیجهگیریها و ارزیابیهای بسیاری انجام شود. این بهنوبهی خود، ما را قادر میسازد فعالیتها را بهبود بخشیده و تأثیر آنها را در یادگیری افزایش دهیم.
- محتوا و اهداف باید قبل از شروع هر جلسه توضیح داده شود.
- در کنار تمرینهایی که بخشی از جلسهی تمرینی را تشکیل میدهند باید قبل از شروع آن تعداد دیگری از جنبههایی که دارای اهمیت یکسانی در بازی میباشند برای بازیکنان مشخص شود. این موارد شامل مدتزمان انجام کارها، شدت و فشار مورد نیاز، زمان وقفه و استراحت و قرارگیری هر یک از تجهیزات در مکان خود است.
- در طی جلسات تمرینی مربی باید سرعت انجام تمرینات را کنترل کند تا از تطبیق تدریجی بازیکنان با محتوای آن تمرین (از ساده تا پیچیده) اطمینان حاصل شود. به همین ترتیب همچنین مربی باید بتواند محتوای تمرین را مخصوصاً در پایان جلسهی تمرینی به بازی اصلی انتقال دهد.
پارامترهای ارزیابی و کنترل باید از قبل در درون تیم تعیینشده و به بازیکنان منتقل شود.
قبل از شروع مقاله و شروع بحث در مورد طراحی تمرین پیشهاد می کنم کتاب الکترونیکی ریز را تهیه کنید
خرید کتاب الکترونیکی اصول آموزش مربیگری ورزشی و طراحی تمرین
طراحی تمرین فوتسال
تمرین هایی که مربی یک تیم تصمیم به استفاده از آنها می گیرد بستگی به فلسفه مربیگری او دارد که در اثر تجربیات و تحقیقاتش تعریف شده است.
فلسفه مربیگری شخصی من از یک روش آموزشی مبتنی بر موقعیت های اصلاح شده به وجود آمده در بطن بازی تشکیل شده است و هدف من ترکیب یافته های حاصل از تحقیقات من در مورد یادگیری برای تقویت توسعه فنی بازیکنان است .
من این نوع تمرین کردن را دوست دارم زیرا شرایط و فشار بازی ، همانطور که در یک مسابقه اتفاق می افتد ، باعث می شود شرایط فنی ، تاکتیکی ، جسمی و روانی بازیکنان را به هم بزند و روی آنها فشار بیاورد . علاوه بر این طراحی تمرین بر اساس شرایط بازی لذت بخش هم هست که این دلیل اصلی بازی فوتسال است و همچنین با ایجاد محیطی مناسب باعث تقویت یادگیری و پیشرفت بازیکن می شود
در این روش، با اینکه راهنمایی کردن, بازخورد دادن و اصلاح مربی هنوز مهم است ، اما بیشتر یادگیری بازیکنان ناشی از تجربه موقعیت ها و بهبود در روند سازگاری با خواسته های این موقعیت ها بر روی آنهاست .
رویکردی که عنوان شده است: اجازه دهید تا بازی معلم باشد.
بنابراین ، این امر به تمریناتی نیاز دارد که به طور مناسب طراحی شوند یکی از نیازهای این روش این است که تمرینات باعث تکرار موقعیتهایی از بازی شود که ما آنها را هوشمندانه انتخاب کرده ایم.
به این ترتیب بازیکنان از نظر وضعیت ، تصمیم ، نتیجه گیری ارزیابی می شوند و سپس زیر این فشار باید نتیجه مناسب را برای این وضعیت پیدا کند.
تکرار یک وضعیت از یک مرحله خاص از بازی که می خواهید بازیکنان در آن پیشرفت کنند در یک مسابقه کامل به اندازه کافی مکرر اتفاق نمی افتد این یکی از دلایلی است که از این تمرینها در فصل تمرینی استفاده می شود .
اگر مربی پیش بینی کند که بازیکنان ممکن است راه حلهای مناسب را کشف یا پیدا نکنند و تمرین نتیجه مناسب را ندهد ممکن است بخواهد بازکنان را راهنمایی کند و راه حل را ارائه کند.
با تکرار این راه حل ها, این راه حل ها تصویر ذهنی قویی در بازیکن می سازد و آن را برای استفاده در آینده آماده می کند
پیدا کردن نمونه تمرین برای طراحی تمرین فوتسال
تمرینات را می توانید از منابع مختلف پیدا کرد یا می توانید خودتان آنها را طراحی کنید اما نکته اصلی این است که تمریناتی را که از مربیان دیگر الهام می گیرید براساس شرایط تیم خودتان تغییر دهید.
استفاده از تمرینات مربیان دیگر می تواند ایده های تازه و راهی برای بهره مندی از دانش افراد باتجربه و به ویژه برای مربیان مبتدی فوتسال مفید ارائه دهد
با این حال ، برای استفاده از روش کپی و چسباندن باید احتیاط بسیارزیادی انجام شود زیرا ممکنه آن تمرینات متناسب با نیازهای منحصر به فرد تیم شما نباشد. هر مربی با تجربه می داند که یک تمرین مشابه با دو گروه مجزا می تواند نتیجه بسیار متفاوتی داشته باشد.
یک تمرین آماده می تواند الهام بخش باشد اما اغلب باید با توجه به شرایط تیم شما اصلاح شود.
طراحی تمرین فوتسال توسط خودتان باعث می شود که بتوانید وضعیت خاصی را که در نظر دارید را بر اساس شرایط تیم خودتان پیاده کنید و تمرین مناسبی را طراحی کنید.
در مورد یک تمرین جدید ، باید بررسی کنید که بازیکنان چگونه این تمرین را انجام می دهند و فکر می کنند بازیکنان چگونه می توانند “بازی کنند” تا امتیاز بگیرند و ممکن است این امتیاز و نتیجه متناسب با جنبه ای که شما می خواهید روی آن کار کنید نباشد.
این یکی از خطرات تمرینات جدید است اما هنگامی که آنها را عملی کردید ، بازخورد خود را به دست می آورید و می توانید برای بهبود اثربخشی این تمرین را اصلاح کنید.
در ادامه من اصول اساسی طراحی تمرین فوتسال از جمله چگونگی دستکاری در محدودیت ها (قوانینی مانند بازی در زمینهای با اندازه مختلف، نحوه به ثمر رساندن امتیاز اهداف استفاده شده ، تعداد بازیکنان و غیره) را ارائه کرده ام.
نتایج را کنترل کنید ، از کار کردن در مناطقی که در اهداف شما نیستند خودداری کنید و به درستی بازیکنان خود را به چالش بکشید اینها می توانند هم در هنگام برنامه ریزی و هم در اجرای تمرینات مورد استفاده قرار گیرند.
استفاده از کتابها هم می تواند در پیدا کردن تمرین و الگوبرداری از آنها مفید باشد کتاب زیر نمونه مناسبی از این کتابها است
خرید کتاب راهنمای برنامه تمرینی فوتسال
10 نکته برای استفاده از طراحی تمرین فوتسال
10-سازگار کردن سختی طراحی تمرین فوتسال
الف) برای آسان کردن شرایط حمله ، اندازه منطقه مورد استفاده را افزایش داده و برعکس اگر می خواهید تمرین را سخت تر کنید ابعاد تمرین را کوچکتر کنید. اگر بخواهید فشار تمرین دفاع را کاهش یا افزایش دهید برعکس آن صدق می کند.
ب ) تعداد بازیکنان را کاهش دهید. این کار تعداد متغیرهایی را که باید در نظر بگیرند کاهش می دهد و تمرین را ساده تر می کند. به عنوان مثال ، برای کار در دفاع تیم؛ به جای شروع کار با دروازه بانان و دو تیم کامل ابتدا رو دفاع 1 در برابر 1 و 2در برابر 2 کار کنید سپس 3 در برابر 3 و 4 در برابر 4 بازی کنید برای درگیر کردن همه بازیکنان می توانید این تمرین را تکرار کنید .
ج) برای کاهش فشار در حمله ، برتری عددی در حمله را ایجاد کنید (به عنوان مثال بازیکنان آزادی که می توانند به همه جا برود و همه کار بکنند ) و بالعکس در رابطه با دفاع ، خلاف آن را انجام دهید
د) برای کاهش سختی تمرین ، بازیکنان را در دفعات مختلف به کار بگیرید تا در دفعات بعدی خود را سازمندهی کنند .
9) طراحی تمرین حمله موقعیتی / دفاعی
وقتی تیم مدافع صاحب توپ شود ، ابتدا باید قبل از گلزنی به دروازه بان خود منتقل شود این اجازه می دهد تا تیمی که توپ را از دست داده است سازماندهی کند
از طرف دیگر هر بازیکنی که خارج از محیط تیم خودی توپ را به دست میاورد باید توپ را قبل از جلو بردن داخل محیط خود تیم بیاورد بعد حمله کند
8) طراحی تمرین ضدحمله و انتقال
ضدحمله و انتقال یکی مهمترین لحظات بازی فوتسال است که گلهای زیادی در این لحظات به ثمر می رسد. برای طراحی تمرین در این فاز به موارد زیر توجه کنید
- الف) برای گل زدن تیم مهاجم محدودیت پاس یا محدودیت زمانی بگذارید .
- ب) به تیم مهاجمان اجازه دهید در هر دو طرف / جهت گلزنی کند
- ج) اگر موقعیتی بیش از حد هجومی است ، مدافعان را بازیابی کنید ، بنابراین بازی را کند کنید یا تعداد مدافعان را زیاد کنید
7) برای طراحی تمرین طراحی از عقب زمین
وقتی توپ از بازی خارج شود ، توپ از دروازه بان همیشه شروع می شود همچنین برای زمانی که می خواهید شدت تمرین را زیاد نگه دارید یا در حال کار با ضد حملات هستید خوب است
6) طراحی تمرین شروع مجدد
هربار که توپ بیرون رفت بسته به هدف شما ، با یک ضربه کرنر ، ضربه ای اوت یا ضربه آزاد مجدداً شروع به کار می کند این کار با محدود کردن تعداد لمس ها و اندازه زمین برای افزایش تعداد خروج توپ از بازی همراه است
5) طراحی تمرین برای افزایش تغییرپذیری
برای طراحی تمرین جهت افزایش ایجاد تغییر و سازگاری در مقابل تغییرات مختلف شرایط بازی موارد زیر را می توان در نظر گرفت
الف) اگر در حال کار بر روی یک تمرین با موقعیت های شروع بازی هستید ، آنها را در هر بار تغییر دهید به عنوان مثال ، در تمرینات ضد حمله ۲ در برابر ۱ ما همیشه با دو مهاجم در کناره ها و یک مدافع در وسط زمین کار می کنید
با این حال ، موقعیت های ۲ در برابر ۱ در مسابقات واقعی با تنوع زیادی از موقعیت های بازیکن رخ می دهد. حداکثر تنوع را، به استثنای یک مسابقه عادی ، می توانید از طریق تمرین هایی که شرایط مسابقه مسابقات واقعی را شبیه سازی می کند بدست آورید که از طریق برخی قوانین یا وضعیتهایی که می خواهید ایجاد کنید
در یک لحظه تقریباً تصادفی اتفاق می افتد مثلا برای حالت ۲ در برابر ۱ می توان ۲ در برابر ۲ تمرین رو چید در این حالت یکی از مدافعان برای لحظاتی بیرون از بازی قرار می گیرد و با علامت و سوت داور وارد بازی میشود .
ب) پیوندی را با وضعیتی که می خواهید روی آن کار کنید ایجاد کنید به عنوان مثال ، یک تمرین موقعیتی داریم که به یک موقعیت ضد حمله ۲ در برابر ۱ تبدیل می شود با این کار شما شرایط مختلف بازی را در تمرین تان پیاده می کنید و بین شرایط مختلف بازی پیوند می زنید .
4) طراحی تمرین برای تشویق کردن حرکت هجومی بازیکنان
مثلا شرایطی ایجاد کنید که هیچ کس نمی تواند توپ را به بازیکنی که به او پاس داده پاس بدهد و باید جابه جایی و پاس رو به جلو داشته باشد
3) طراحی تمرین برای افزایش شدت بازی
الف) تعداد بازیکنان یا اندازه زمین را کاهش دهید این کار باعث میشود درگیری بین بازیکن ها بیشتر شود .
ب) تمرین کردن را نسبت به زمان استراحت را کاهش دهید: بدین ترتیب بازیکنان برای مدت کوتاهی کار می کنند که به دنبال آن بازیابی کامل یا تقریباً کامل اتفاق می افتد
2) طراحی تمرین برای تشویق به دفاع محکم تر
برای تعداد پاسهای متوالی امتیاز در نظر بگیرید این کار باعث می شود در دفاع فشار لازم برای گرفتن توپ انجام شود و یا مهاجمان تلاش زیادی برای حفظ توپ بکنند
1) طراحی تمرین برای آموزش حرکات هماهنگ تیم
الف) معمولاً وقتی برای اولین بار حرکات چرخشی تیم را برای ایجاد فضا معرفی می کنید ، شرایط غیرقابل تحمل است. با این حال ، بعید است که بتونیم این حرکات را به بازیکنانی یاد بدیم که دارند مثل شرایط بازی کار می کنند
یکی از راه های خوب برای از بین بردن این مورد این است که مدافعان فقط مجاز به سایه زدن به مهاجمان هستند (بدون برخورد / رهگیری) در حالی که مهاجمان از ابتدای تمرین حرکات خود را انجام می دهند
بعد از اولین چرخش یا یک علامت توسط مربی ، مدافعان کاملاً فعال می شوند با انجام این کار ، تصویری واقع بینانه از حرکت در یک موقعیت بازی در ذهن مهاجمان ایجاد می شود
ب) یکی دیگر از دلایل اینکه گفته می شود مدافعان فقط ردگری کنند این است که مهاجم زمان بیشتری برای تصمیم گیری داشته باشد همچنین باعث می شود قدرت تصمیم گیری مدافعان تقویت شود چون باید رهگیری کنند
آنچه باید مربیان برای جلسات تمرینی خود بدانند
یکی از مهمترین بخش های مربیگری، طراحی جلسات تمرین می باشد. برای همین نیاز, مربیان باید در این بخش خود را قوی کرده و شناخت درستی نسبت به این مقوله داشته باشند.
جلسه تمرینی بخشی از یک مرحله آموزشی است. تمرین کردن به معنی یادگیری، کار کردن : درست کردن اشتباهات شخص است، بدون در نظر گرفتن سطح بازیکن با تجربه ای که ممکن است او داشته باشد. همیشه بخش هایی از تمرین هستند که یادگیری در آن وجود دارد.
مربیان وظیفه طراحی تمرین و آماده سازی تیم، سازماندهی و ارتباط با بازیکنان را بر عهده دارند و باید نکاتی را در جلسات تمرین رعایت کنند.
امروزه تمرین فوتسال شبیه مسابقه است. باید طوری تمرین کنید گوئی مسابقه می دهید، یا حتی الامکان در اندازه های مسابقه تمرین کنید. هر قدر به این شرایط نزدیک شوید، بخت بیشتری برای تطبیق خود با کلیه شرایط مسابقه خواهید داشت. جلسات تمرین برای کلیه گروه های سنی باید لذت بخش باشد و همیشه از توپ استفاده شود توب اساس بازی فوتسال است.
ساختار هر جلسه تمرین
جلسات تمرین بر اساس روش کار رویکردهای منطقی روحی روانی و بخشهای کوچکتری تقسیم میشوند و به مربی و ورزشکار این امکان را میدهد که اصول پیشروی رشد و نقصان کار را پیروی و پیگیری کنند.
ساختار پایه شامل سه یا چهار بخش است ؛
جلسه چهارقسمتی شامل مقدمه، گرم کردن، بخش اصلی و نتیجهگیری است.
در ساختارهای سهقسمتی به بخشهای گرم کردن، بخش اصلی و نتیجهگیری تقسیم میشود.
استفاده از این ساختارها به هدف تمرین و تمایل مرحله تمرین و سطح آمادگی ورزشکار بستگی دارد. توصیه میشود که جلسات تمرین برای تازهکارها در طول مرحله آمادگی از بخش چهارقسمتی در نظر گرفته شود.
روش سهقسمتی بیشتر برای ورزشکاران حرفهای به کار میرود چون ورزشکاران حرفهای به توضیح و انگیزه زیادی نیاز ندارند. مربی میتواند، مرحله مقدماتی و آمادگی را در یک بخش متمرکز کند.
مقدمه تمرین
جلسات تمرین با گردهمایی ورزشکاران، حضوروغیاب، شرح هدفهای جلسه تمرین شروع میشود. سپس جزئیات اجرای تمرین و هدفها شرح داده میشود (مثلاً روشها و ابزارهای کار). سعی کنید که در جلسه تمرین انگیزه بازیکنان را افزایش دهید، زیرا هیجان زیاد میتواند برای دستیابی به هدفها کمک شایانی کند. مقدمه باید ۳ الی ۵ دقیقه طول بکشد. معمولاً برای تازهکارها این مدت بیشتر است.
همیشه مربی باید کاملاً آماده باشد. هنگام توضیح هدفها، از نقشه جلسه تمرین یا از لوازم سمعی بصری استفاده کنید. آنقدر برنامهها را بیان کنید که ورزشکاران آنها را بیاموزند. معمولاً مربی در مورد بخشهای متفاوت برنامه تمرین جزوههایی را در اختیار ورزشکار قرار میدهد. بهویژه مواردی که ورزشکاران باید خودشان آنها را اجرا کنند. این روش با تقویت سازماندهی تمرین، مسئولیت جلسه تمرین را بین ورزشکاران تقسیم میکند. همچنین ممکن است ورزشکاران احساس کنند که مربی به توانایی و بلوغ آنها اطمینان کرده است. این موضوع به آنها کمک میکند که استقلال و قدرت اراده خود را افزایش دهند.
بخش آمادگی
گرم کردن عملکرد را تسهیل میبخشد و میتواند یک آرامبخش برای بازیکن قبل از اجرای جلسه تمرینی باشد. گرم کردن فواید بسیار زیادی دارد. گرم کردن قبل از تمرین فعالیت سیستم عصبی مرکزی CNS را تحریک میکند و باعث هماهنگی سایر اعضای بدن ورزشکار میشود. گرم کردن زمان واکنش حرکت را کاهش میدهد و هماهنگی را بهتر میکند و عملکرد حرکتی را بهبود میبخشد.
هنگام گرم کردن فرصت مناسبی برای ورزشکار پدید میاید که ورزشکار به خودش به هیجان لازم برسد یا با تشویق مربی به هیجان لازم برسد بدین منظور که ازنظر روحی آماده رقابت با جلسه تمرین شود، گرم کردن مناسب به پیشگیری از آسیبدیدگی نیز کمک میکند. در گرم کردن دو مقوله مهم را همیشه باید در نظر گرفت: ۱- گرم کردن عمومی ۲- گرم کردن اختصاصی مثلاً در فوتسال میتوان گرم کردن عمومی را شامل نرم دوی، حرکات زیگزاگ، حرکات کششی پویا و… نام برد.
بعدازآن در مرحله گرم کردن اختصاصی میتوان به پاسهای بغلپا روی پا کنترل توپ و نام برد.
بخش اصلی جلسه تمرین
هدفهای جلسه تمرین در بخش اصلی یا قسمت سوم کامل میشود و پس از گرم کردن کافی ورزشکار مهارتها و حرکتهای تاکتیکی را یاد میگیرد. قابلیتهای زیست حرکتی خود را پرورش میدهد و وضعیت روانی خود را تقویت میکند. محتوای بخش اصلی تمرین به چند عامل بستگی دارد که شامل درجه تمرین، جنس، سن و مرحله تمرینی است.
تمرینهای بافاصله، کاربرد زیادی دارند. مربی میتواند روی تمرینات تکنیک در فوتسال زیاد تکیه کند و بهطور همزمان قابلیتهای زیست حرکتی ویژه را با وضعیت روحی روانی تقویت کند.
اجزاء تکنیکی و تاکتیکی را ابتدای بخش اصلی تمرین بگنجانید، زیرا یادگیری زمانی مؤثر است که سلولهای عصبی هنوز سرحال هستند. پس از ترکیب یادگیری و تکمیل اجزاء تکنیکی و تاکتیکی توصیه میشود که ورزشکار عاملها و مهارتهای کسبشده در جلسه مثل شرایط مسابقه به کاربرد. قبلی را تقویت کند، مهمترین اجزای تکنیک یا مهارت را کامل کند و مهارتها را در شرایطی مثل شرایط مسابقه به کاربرد.
نکته: مصرف آب را مربیان در بین تمرین هر ۲۰ الی ۳۰ دقیقه برای بازیکنان فراموش نکنند.
در بخش اصلی جلسه تمرین، تمرینهایی برای توسعه استقامت عمومی و اختصاصی در نظر بگیرید. ورزشکار پس از اجرای این تمرینهای شدید، میتواند در وضعیت مشکلی برای کسب مهارت یا پیشرفت سرعت قرار گیرد.
این روند را با اجرای تمرینهای ویژه فنی در پایانبخش اصلی تمرین و سطح معینی از خستگی یا حتی گاهی با خستگی باقیمانده از تمرینهای گروهی اشتباه نکنید. در این وضعیت هدف، یادگیری نیست بلکه تمرین در شرایط ویژه مسابقه است.
قبل از هر جلسه تمرین برای دستیابی به هدفهای بخش اصلی برنامهریزی کنید. قبل از تمرین بیش از دو یا سه هدف را مشخص نکنید. تنوع آن اهمیتی ندارد اما ممکن است اجرای مؤثر آنها مشکل شود و میزان پیشرفت ورزشکار را آهسته کند.
پس از دستیابی به هدفهای روزانه ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به تمرینهای مکمل توسعهی آمادگی جسمانی بپردازید. این برنامه را برای جلسات تمرین کمفشار در نظر بگیرید که ورزشکار خیلی خسته نشود. برنامه مکمل توسعه جسمانی را باید بر اساس قابلیتهای زیست حرکتی ورزش و نیازهای ورزشکار در نظر بگیرید. بهتر است که بر عامل محدودکننده میزان پیشرفت ورزشکار تأکید کنید.
بخش پایانی جلسه تمرین
پس از فعالیت شدید در بخش اصلی جلسه تمرین برای رساندن ورزشکار به بیولوژیک و روانشناختی استراحتی، بهطور تدریجی بار فعالیت را کاهش دهید. در پایانبخش اصلی ، بیشتر عملکرد ورزشکاران ، اما نه همه آنها به حداکثر ظرفیت نمیرسد ولی به دو دلیل عمده بازگشت تدریجی به فعالیتهای کمفشار ضروری است:
اول قطع ناگهانی فعالیت ممکن است بر آثار فیزیولوژیک و روانی منفی منجر شود و دوم، سرد کردن میتواند سرعت بازگشت به وضعیت اولیه را افزایش دهد و تجمع اسیدلاکتیک را در خون بهسرعت کاهش دهد. متأسفانه بیشتر مربیان این بخش را جدی نمیگیرند و بازیکنان از فواید فوقالعاده این بخش بهرهمند نمیشوند،
ساختار این بخش بسیار ساده است. ابتدا ورزشکار، عملکردهای فیزیولوژیکی را کاهش میدهد، بعد با حرکاتی مانند دوی خیلی آهسته و حرکات کششی ایستا و … به این بخش را بهخوبی انجام میتوان انجام داد.
در دقیقههای پایانی بخش چهارم جلسه تمرین این موضوع را بررسی کنید که آیا ورزشکاران به هدفهای در نظر گرفتهشده رسیدهاند یا خیر؟ ممکن است که مربی همیشه نتواند نتایج خود را بگوید اما میتوانند بخش سازنده جلسه تمرین را تشکیل دهند. ممکن است که آنها نقش مهمی در حل مشکلات تکنیکی جسمانی و روانی تمرین داشته باشند.
اگر مربی فوتسال هستید و دنبال راهنمای تمرینات مدارس فوتسال هستید پیشنهاد می کنم کتاب الکترونیکی زیر را تهیه کنید
خرید کتاب آموزش فوتسال : اصول پایه | راهنمای تمرینات مدارس فوتسال
کتاب فوتسال : اصول پایه ( راهنمای تمرینات مدارس فوتسال )
ترجمه وبازنگری : فرهاد الهویسی ذاکره مرادی پور محمد سیاح
ویراستار علمی : شهاب الدین سفالمنش
فرمت pdf
تعداد صفحات : 131
حجم : 9 مگابایت
دانلود: بلافاصله بعد از خرید
مدتزمان هر بخش از جلسات تمرین
جلسه تمرین متوسط به دو ساعت ۱۲۰ دقیقه میانجامد که آن را مبنای این بخش قرار میدهیم. بخشهای جلسه تمرین و مدتزمان هر بخش به عوامل زیادی مانند سن، جنس، سطح عملکرد، تجربه، نوع و ویژگی ورزش و مرحله تمرین بستگی دارند.
برای جلسه چهارقسمتی زمان مخصوص هر مرحله بدین ترتیب است :
- ۱- مقدمه ۵ دقیقه
- ۲- آمادگی ۳۰ دقیقه
- ۳-بخش اصلی تمرین ۷۵ دقیقه
- ۴- بخش پایانی ۱۰دقیقه
برای مرحله سهقسمتی زمان مخصوص هر مرحله میتواند بدین ترتیب باشد
- ۱- آمادگی ۲۵ تا ۳۰ دقیقه
- ۲-بخش اصلی تمرین ۷۵ تا ۸۵ دقیقه
- ۳- بخش پایانی ۱۰ دقیقه
کتاب الکترونیکی راهنمای مربیگری فوتسال می تواند کمک مناسبی برای آموزش فوتسال توسط مربیان فوتسال باشد از لینک زیر می توانید این محصول را تهیه کنید
خرید اینترنتی کتاب راهنمای مربیگری فوتسال یوفا
کتاب الکترونیکی راهنمای مربیگری فوتسال یوفا
فرمت PDF
تعداد صفحات 366 صفحه
حجم فایل 12 مگا بایت
فرایند مربیگری: مراحل آموزش فوتسال در تمرینات
همانطور که گفتیم تمرین مهمترین ابزار مربی برای آموزش فوتسال است. برای گرفتن بهترین نتیجه از یک تمرین مربی باید یک سزی مراحل مختلف را در مدیریت تمرین رعایت کند که با فرایند مربیگری معروف است در ادامه مراحل مختلف این فرایند را بررسی می کنیم :
مرحله 1 : برنامه ریزی تمرین
در مرحله اول مربی باید برای تمرین یک برنامه مناسب را طرح ریزی کند. در برنامه ریزی تمرین موارد زیر مشخص میشود
الف – بازیکنان
1) سن بازیکنان
2) سطح قابلیت بازیکنان (جسمانی، تکنیکی، بلوغ و تجربه بازی)
3) میزان تواناییهای بالقوه
4) تعداد بازیکنان
5) داشتن دستیار برای کمک به پیشرفت بازیکنان بر اساس تقسیم وظایف و توجه به بازیکنان
ب – محل تمرین
1) تمرین کجا برگزار میشود؟ زمین کامل، نصف زمین، سالن و…
2) ابعاد محل تمرین چه میزان است؟
3) آیا زمین بازی به ابعاد کوچکتر تقسیم شده است؟
4) آیا مجبوریم زمین تمرین را با دیگران تقسیم کنیم؟
پ- وسایل
1) چند عدد توپ در اختیار داریم؟
2) چند رنگ کاور، قیف تمرینی، دروازه متحرک و … داریم؟
ت – زمان تمرین
1) چند جلسه تمرین در طول ترم میتوانیم انجام دهیم؟
2) هر جلسه تمرین چه مدت زمان در اختیار داریم؟
3) تمرین در چه ساعتی از روز برگزار میگردد؟
ج- اهداف اصلی
1) آیا با توجه به موارد فوق جلسه تمرینی را برنامهریزی کردهایم؟
2) آیا برای بازیکنان هدف کلی را در نظر گرفتهایم؟
3) آیا برای هر یک از بازیکنان هدفهای فردی را در نظر گرفتهایم؟
4) در پایان جلسه تمرین قرار است به چه اهدافی خاصی برسیم؟
5) آیا از محتوای این جلسه تمرین شناخت کافی داریم؟
6) آیا نسبت به نظم منطقی نکات مربیگری ابهامی نداریم؟
7) آیا در برخورد نسبت به جلسات تمرینی و بازیکنان اعتماد به نفس و اطمینان کامل داریم؟
مرحله برنامه ریزی می تواند شب قبل از تمرین و یا روزهای قبل انجام شود.
مرحله 2 :سازمان دهی تمرین
در مرحله دوم امکانات و وسایل مورد نیاز در فضایی که مشخص شده قرار گرفته و محیط تمرین برای شروع تمرین مشخص می شود
مرحله 3 : توضیح تمرین
روند اجرای تمرین را به صورت کاملا ساده و کوتاه برای بازیکن تشریح می کنیم. می توانید از تخته کوچ های مربیگری یا تخته های وایت برد برای فهم بهتر تمرین استفاده کرد. حتی می توان با تبلت یا لبتاپ انیمیشن کوتاهی از تمرین را برای بازیکنان پخش کرد تا آنها بهتر تمرین را متوجه شوند
باید دقت کرد این مرحله باید بسیار کوتاه باشد
مرحله 4 :شروع تمرین
بعد از توضیحات و اطمینان از درک تمرین توسط بازیکنان نوبت به شروع تمرین است در شروع تمرین باید مشخص شود که تمرین توسط مربی شروع شود یا توسط دروازه بان تیم یا یک بازیکنی که کارش شروع بازی است و ما به آن بازیکن سرور می گوییم.
در شروع تمرین باید موارد زیر مشخص شده باشد
چگونه تمرین شروع شود؟
• کجا تمرین شروع شود؟
• چه موقع تمرین را شروع کنیم؟
• چه کسی شروع کننده تمرین باشد؟
مرحله 5: مشاهده و تشخیص اشتباه
مهمترین وظیفه یک مربی مشاهده است. خوب دیدن مهمترین اسلحه یک مربی برای موفق شدن است. اما ما باید در تمرین دنبال چی باشیم و چی را مشاهده کنیم؟
یکی از موارد مهم روال صحیح تمرین است شاید تمرین در مرحله طراحی مشکل دارد و ما باید آن را تشخیص بدهیم وآن را اصلاح کنیم اما مهمترین قسمت کار یک مربی تشخیص اشتباهات بازیکنان در زمان اجرای تمرین است. به محض تشخیص این اشتباه باید تمرین را متوقف کرد
در مشاهده تمرین موارد زیر اهمیت دارد:
- چه چیزی؟ اجرای تمرین در رابطه با موضوع مربیگری نه مورد دیگر.
- از کجا؟ از بهترین محلی که میتوان تمام بازیکنان را مشاهده کرد.
- چگونه؟ با تحلیل، دیدن و تمرکز
- بازخورد، تفاوت بین وضعیت موجود و اجرای مطلوب
- سازماندهی صحیح
- نگرش بازیکنان به تمرین
در تشخیص اشتباه هم باید موارد زیر را در نظر داشت:
- از نظر تکنیکی، مشکل احساس لمس توپ، ارسال توپ است یا مشکل جسمانی و یا روانی است؟
- تصمیمگیری، زمانبندی و صحت در تصمیمگیری
- فهم و درک اهداف، اولویتهای بازی و موقعیتها
- شرایط بدنی، قدرت عضلانی، استقامت عضلانی و …
- بلوغ یا تجربه بازی (بازی خوانی)
مرحله 6: توقف تمرین
گفتیم که در مرحله مربیباید روال انجام تمرین را مشاهده کند و با بروز اشتباه توسط بازیکنان تمرین را قطع کند. بهتر است اجازه بدهید تمرین لحظاتی ادامه پیدا کند حتی شده چند لحظه اول بازیکن یکبار اشتباه کرد در صورت اشتباه بعدی تمرین را متوقف کرد و اگر خودش اشتباه خود را اصلاح کرد حتما او را تشویق کرد
توقف تمرین پس از اشتباه تشخیص داده شده توسط بازیکن مهمترین قسمت تمرین است. دقت کنید دقیقا در لحظه بروز اشتباه باید تمرین قطع شود.
مرحله 7: عیب یابی تمرین و اصلاح اشتباه
پس از تشخیص اشتباه بازیکن و قطع تمرین نوبت به اصلاح تمرین می رسد. اصلاح تمرین باید به صورتی انجام شود که کلیه بازیکنان آن را متوجه شوند. بهتر این است که خود مربی روال صحیح کار را نشان دهد اما می توان از بازیکن دیگری که این حرکت را به درستی انجام می دهد خواست نحوه صحیح این حرکت را نشان بدهد و او را تشویق کرد
مرحله 8: ادامه تمرین
پس از اصلاح تمرین و اطمینان از درک توضیحات باید تمرین ادامه پیدا کند بهتر است تمرین مجددا از همه بازیکن که اشتباه از او سر زده بود ادامه پیدا کند.
کلیات جلسه تمرین
- ۱- برنامه ریزی جلسه تمرین
- ۲. ارزیابی جلسه تمرین
- ٣. شرایط ذهنی و فیزیکی بازیکنان
- ۴. فعالیت های تکنیکی و تاکتیکی تمرین
فاکتور های ارزیابی تمرین
- ۱- موضوع تمرین چیست؟
- ۲- چه تعداد بازیکن شرکت دارند؟
- ۲ جلسه تمرین کجاست؟
- ۴ مدت تمرین؟
- ۵- از چه منابعی استفاده می کنید؟
کتاب الکترونیکی تمرینات تهاجمی در فوتسال- 45 نمونه تمرین کاربردی
طراحی جلسه تمرین
طراحی یک جلسه تمرین مهمترین وظیفه یک مربی است چرا که جلسات تمرینی مهمترین ابزار مربی برای موفق شدن تیم است برای طراحی جلسات تمرین مربی باید طبق برنامه سالیانه ای که ایجاد کرده است فاکتور های زیر را در نظز داشته باشد
- برنامه ریزی یک فرایند است که نیاز به مطالعه دارد
- مدت تمرین
- تعداد دوره های تمرین
- تعداد هفته های تمرین (میکروسیکل) مهم ترین بخش کاربردی طراحی تمرین
- تعداد روزهای تمرین
- مدت هر جلسه
مراحل پیشرفت تمرین
- ١- پایه
- ۲- مبانی و متوسط
- 3-شرایط مسابقه
مدیریت و سازماندهی زمان به شکل مؤثر
زمان تمرین میتواند از تیمی به تیم دیگر متفاوت باشد. این مسئله میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. ما بهعنوان مربی باید زمان موجود را در اولویت خود قرار دهیم تا از آن حداکثر استفاده را داشته باشیم. توزیع و مدیریت زمان بهصورت منطقی امری بسیار ضروری است چون با این کار روشی را در پیش میگیریم که به ما امکان میدهد با توجه به عملکرد و یادگیری خود از آن بهصورت بهینه استفاده کنیم
استراتژیهایی برای استفاده حداکثری از زمان موجود :
- بازیکنان بهوقت شناسی و تعهد تشویق میشوند تا اطمینان حاصل شود که زمان صرف شده برای حرکت به محل تمرین و مدتزمانی که در اتاق رختکن میگذرد وقت مفید آموزش را هدر ندهد.
- برنامه تمرینی و مطالب آن به شیوهی درستی تهیه شود. این کار در هنگام توضیح تمرینات باعث صرفهجویی در وقت میشود.
- برای ایجاد ارتباط سریعتر و مستقیمتر بین مربیان و بازیکنان، رویکردی
- سازمانیافته و منظم اتخاذ میشود.
- بهمنظور افزایش زمان واقعی در جلسات تمرینی، قالب تمرین بهبود و تجهیزات
- کنار گذاشته میشود.
- بهمنظور آشنایی با محتوای اصلی جلسه، گرم کردن همزمان با تمرین انجام میشود.
- از تمرینهایی که بازیکنان را در یک خط قرار داده یا میتوانند تأثیری منفی بر روند حرکتی تیم باشند، خودداری میشود.
- · تمرینات جامع و یکپارچه، ما را قادر میسازد تا مطالب آموختهشده در جلسات
- قبلی را بهطور مداوم مرور کنیم.
ممنون بابت اطلاعات که در اختیار میزارید،لطفا راجع به دفاع تیمی هم مطلب بزارید
سلام خوشحالم که براتون مفید بوده چشم در مورد دفاع تیمی هم حتما می نویسیم
خیلیا فک میکنن آموزش فوتسال مثل فوتبال هست
من توی آسان اسپرت خوندم درموردش و بنظرم خیلی اشتباهه
بله همین طوره میشه گفت دو ورزش مختلف هستند
ممنون از مطلب خوب شما
من برای آموزش فوتسال از مطالب سایت شما استفاده میکنم
واقعا کامل هستند